Smutek a sociální sítě. Proč se po jejich návštěvě cítíme špatně?

Foto: Unsplash

Smutek a sociální sítě. Proč se po jejich návštěvě cítíme špatně?

Sociální média, která byla veřejnosti představena teprve v roce 1997, se rychle stala běžnou součástí života většiny lidí. Podle portálu Healthline má ve Spojených státech alespoň jeden účet na sociálních sítích přibližně 77 % lidí. Ačkoli se na první pohled může zdát, že sdílet krásně vyfiltrované fotky avokádového toastu nebo jen tak ledabyle photoshopem upravené selfie po skvělém účesu je zábavné a neškodné, může to napáchat více škody, než si myslíte.

Vzhledem k tomu, že používání sociálních médií získalo velkou popularitu teprve v posledních několika desetiletích, nejsou jednoznačně známé jejich dlouhodobé účinky na duševní zdraví, mezilidské vztahy a celkové chování. Přestože o dlouhodobých účincích sociálních médií toho stále ještě mnoho nevíme, to, co víme, je děsivé.

Podle studie citované NCBI je "deprese jedním z významů zbytečného používání sociálních médií". Podle této stránky se u uživatelů sociálních médií sledovaných ve studii vyskytl v průměru 70% nárůst depresivních příznaků. To sice nutně neznamená, že se musíte sociálních médií úplně vzdát, ale znamená to, že byste měli postupovat opatrně. K tomu vám pomůže pochopit, proč je používání sociálních médií spojeno s pocitem smutku.

Přečtěte si také: Recenze eToro - Jsou vaše peníze v bezpečí?

Studie ukazují dva společné problémy

Jordyn Youngová, studentka psychologie na Pensylvánské univerzitě, ve studii zveřejněné v časopise Journal of Social and Clinical Psychology poukázala na souvislost mezi depresí a sociálními médii. "Celkově jsme zjistili, že pokud používáte méně sociálních médií, jste ve skutečnosti méně depresivní a méně osamělí, což znamená, že právě snížené používání sociálních médií způsobuje tento kvalitativní posun ve vaší pohodě," říká o studii. Při shromažďování výzkumných dat byla velká skupina studentů na univerzitě rozdělena na polovinu mezi ty, kteří pokračovali ve svých obvyklých návycích v oblasti sociálních médií, a ty, kterým byl umožněn velmi omezený přístup k vybraným platformám. Nakonec se u těch, kteří měli omezený přístup k sociálním médiím, projevilo méně příznaků deprese.

Tato studie a jí podobné vedly k tomu, že existuje více teorií, proč uživatelé sociálních médií zažívají vyšší míru deprese. Dvě teorie, které mají zřejmě největší váhu, jsou pocity srovnávání a "FOMO", neboli strach z toho, že něco promeškáte.

Porovnávání se není zdravé

Doktor Oscar Ybarra se snaží zjistit, proč jsou lidé ze sociálních médií smutní, a má docela dobrou představu, čím to je. "To, co se mnohokrát stane, když se přihlásí, je, že se tak trochu aktivuje spousta sociálního srovnávání. Lidé si nemusí nutně super uvědomovat, že k tomu dochází, ale děje se to. Když se přihlásíte, máte zpravidla co do činění s velmi kurátorským obsahem na druhé straně," říká o tomto jevu Ybarra.

To platí zejména v případě, že se ocitnete při procházení feedu plného ultra-kurátorovaných influencerů a těch, kteří si vytvořili obzvláště idylickou online přítomnost. Uživatelé si tak kladou otázku: "Jaký je můj život?". Tento vliv se může zvyšovat v závislosti na tom, jak často procházíte a kolik fotografií vyvolávajících závist každý den vidíte. Uživatelé sociálních sítí také často propadají vzorci "nekonečnému projíždění sítí", které je vyvoláno potřebou pojmout všechny dostupné informace. To může vést k pocitu přetížení a bezvládí. S trochou dodatečné kurately seznamu "sledovaných" a sledováním času se tomu můžete zcela vyhnout tím, že budete sledovat pouze účty, které vám přinášejí radost, a ne vyvolávají srovnávání.

Přečtěte si také: Jak vytvořit webové stránky pomocí Squarespace?

FOMO může mít vliv na vaše duševní zdraví

Doktorka Amy Summervileová, odbornice na psychologii lítosti, vysvětluje, že používání sociálních médií může vést ke strachu z promeškání. Říká: "Konkrétně zážitek FOMO je pocit, že jsme tam mohli být déle. Myslím si, že součástí důvodu, který je opravdu silný, je tento signál, že možná nejsme zahrnuti lidmi, se kterými máme důležité sociální vztahy". To znamená, že když neustále vidíte, co dělá váš sociální okruh, i když nejste poblíž, můžete se nakonec cítit vyloučení. FOMO se může objevit, i když jste to vy, kdo se rozhodl vyloučit se z plánů, které si prohlížíte.

Summerville ani Oscar Ybarra se nedomnívají, že existuje dostatek výzkumů, které by tato tvrzení podpořily a zavedly skutečná pravidla pro sociální média, ale oba upozorňují na důležitost pochopení jejich účinků. Nejsou sami. Doktorka Gail Saltzová, docentka psychiatrie na lékařské fakultě Weill-Cornellovy nemocnice v New Yorku Presbyterian Hospital, o FOMO vyvolaném sociálními médii říká: "Vytváří pocit, že jste mimo, nemůžete se zapojit, nemůžete se měřit, a kdybyste se o to pokusili, ztrapnili byste se".

Sociální sítě vás mohou ovlivňovat překvapivým způsobem

Kromě neustálého srovnávání a strachu z promeškání uvádí Medical New Today několik dalších důvodů, proč mohou sociální média tak výrazně ovlivňovat míru deprese. V průzkumu z roku 2015 bylo zjištěno, že někteří dospívající tráví používáním sociálních médií devět a více hodin denně, což je spojeno s psychickými i fyzickými dopady. V článku se především uvádí, že takové množství používání sociálních médií může zkrátit dobu kvalitního spánku, takže silní uživatelé sociálních sítí se během dne cítí unavení a mají málo energie.

Se zavedením sociálních médií se objevila také kyberšikana, což je forma šikany, se kterou se mladí lidé dříve nesetkávali. Průzkum z roku 2020 ukázal, že přibližně polovina dospívajících se setkala s kyberšikanou. I když neexistuje žádný přesvědčivý důkaz o vzájemné souvislosti, je třeba se znepokojením konstatovat, že od roku 2009 se počet pokusů o sebevraždu u dospívajících zvýšil přibližně o 20 %.

I když si odborníci stále nejsou jisti, jak moc negativní účinky sociálních médií budou v dlouhodobém horizontu, je jasné, že jejich dopady jsou často spíše negativní než pozitivní. Pokud se cítíte smutnější než obvykle, možná by stálo za to dát si od nekonečného projíždění Instagramem pauzu pro své duševní zdraví i mozek.

Zdroje: thelist.com, Unsplash

Podobné články

2 Komentářů

ulavevu

ulavevu

před 4 týdny

http://slkjfdf.net/ - Iyemiwo <a href="http://slkjfdf.net/">Ecuwohsop</a> zne.suyq.gulu.cz.xtu.qm http://slkjfdf.net/

Reply
ahajisuloziv

ahajisuloziv

před 4 týdny

http://slkjfdf.net/ - Ubuwofid <a href="http://slkjfdf.net/">Omewuni</a> jxm.fnau.gulu.cz.wge.my http://slkjfdf.net/

Reply

Napište komentář

Články z dalších našich webů: