Zásady zdravé pleti, aneb jak o pleť správně pečovat

Foto: Freepik

Zásady zdravé pleti, aneb jak o pleť správně pečovat

Zásady zdravé pleti

• Co je vhodné

• Co není vhodné

• Zvláštní péče

Přečtěte si také: Recenze eToro - Jsou vaše peníze v bezpečí?

• Domácí test

• Kdy navštívit lékaře

Na vašem typu pleti záleží!

Můžete mít podezření, že máte suchou, mastnou nebo citlivou pokožku, ale opravdu znáte svůj typ pleti? Znalost vašeho typu pleti vám může zásadně pomoci při výběru kosmetiky. Ve skutečnosti by používání nesprávných produktů - nebo dokonce popularizovaných internetových hacků, mohlo zhoršit akné, suchost nebo jiné kožní problémy.

Přečtěte si také: Jak vytvořit webové stránky pomocí Squarespace?

Čtěte dále a dozvíte se:

• jak si vytvořit vlastní rutinu péče o pleť

• jak řešit konkrétní kožní problémy jako jsou akné, jizvy atd.

• které babské rady nejsou zdravé, i když se zdá, že fungují

Vytváření každodenní rutiny péče o pleť

Bez ohledu na to, jaký je váš typ pleti, každodenní rutina v péči o pleť vám může pomoci udržet celkové zdraví pokožky a zlepšit specifické obavy, jako je akné, jizvy a tmavé skvrny. Denní rutina péče o pleť má čtyři základní kroky, které můžete udělat vždy jednou ráno a jednou před spaním.

1. Čištění: Vyberte si čisticí prostředek, který po umytí nezanechává pokožku napnutou. Čistěte si obličej ne více než dvakrát denně, nebo jen jednou, pokud máte suchou pokožku a nenosíte make-up. Mezi čisticí prostředky, o nichž je známo, že dobře fungují na všechny typy pleti, patří Cetaphil a Banila Clean It Zero Sherbet Cleanser.

2. Séra: Sérum s vitaminem C nebo růstovými faktory nebo peptidy je nejlepší nanést hned ráno. V noci fungují nejlépe retinol nebo retinoidy na předpis. Makeup Artist’s Choice má k dispozici účinné sérum vitaminu C a E a retinol.

3. Zvlhčovač: I mastná pleť potřebuje zvlhčovač, ale používejte lehký, gelový a nekomedogenní krém, který neblokuje vaše póry, například pleťové mléko CeraVe. Suchá pokožka může těžit z více krémových zvlhčovačů, jako je MISSHA Super Aqua Cell Renew Snail Cream.

4. Opalovací krém: Aplikujte opalovací krém s minimálně 30 SPF 15 minut před tím, než vyrazíte ven, protože aktivace opalovacího krému chvíli trvá. Tmavší tóny pleti ve skutečnosti potřebují větší ochranu před sluncem, protože hyperpigmentace je obtížnější napravit. Vyzkoušejte opalovací krém EltaMD, který nabízí širokospektrální ochranu proti UVA i UVB záření a doporučuje ho Nadace pro rakovinu kůže.

Vybírejte pouze produkty, které odpovídají vašemu typu pokožky a citlivosti, a nezapomeňte si přečíst štítky. Některé produkty, jako je retinol nebo retinoidy na předpis, by měly být aplikovány pouze v noci.

Zásady pro všechny typy pokožky

• Zůstaňte hydratovaní.

• Potahy na polštáře měňte alespoň jednou týdně.

• V létě si nanášejte opalovací krém každý den a naneste ho alespoň 15 minut před odchodem z domu.

Začněte základní a jednoduchou rutinou, abyste zjistili, jak vaše pokožka reaguje. Jakmile budete spokojení, můžete přidat další produkty, jako jsou exfolianty či masky, které zlepší zdraví vaší pokožky.

A nezapomeňte zkoušet i nové produkty, zvláště pokud máte podezření, že máte citlivou pokožku. To vám pomůže pomoci identifikovat potenciální alergické reakce.

Test nové ho produktu provádějte takto:

1. Naneste malé množství přípravku na pokožku v konkrétní oblasti, například na vnitřní straně zá-pěstí nebo na vnitřní paži.

2. Počkejte 48 hodin, abyste zjistili, zda došlo k reakci.

3. Zkontrolujte oblast po 96 hodinách po aplikaci, abyste zjistili, zda nemáte opožděnou reakci.

Alergická reakce může zahrnovat podráždění, zarudnutí, pupínky nebo svědění. Pokud si všimnete těchto příznaků, omyjte testovanou oblast vodou a jemným čisticím prostředkem. Poté produkt vraťte a vyzkoušejte jiný, který lépe vyhovuje vašemu typu pleti.

Babské rady, kterým byste se měli vyhnout!

Lidé často hlásí zázraky z používání babských rad, jako jsou například užívání citronové šťávy a zubní pasty při běžných kožních problémech, akné a tmavé skvrny. Dokonce i oceněná herečka Emma Stone tvrdí, že jejím tajemstvím péče o pleť je jedlá soda. Pravdou však je, že tyto babské rady mo-hou způsobit dlouhodobější škody, protože mohou poškodit bariéru vaší pokožky.

Vyhněte se těmto babským radám:

• Citrónová šťáva: Je příliš kyselá a může po vystavení slunci způsobit tmavé skvrny. Může také vy-sušit a dráždit pokožku.

• Jedlá soda: Při úrovni pH 8 sóda bikarbóna namáhá vaši pokožku, výrazně snižuje obsah vody v pokožce a způsobuje její vysušení.

• Česnek: V syrové formě může česnek způsobit kožní alergie, ekzémy, záněty kůže a vodnaté pu-chýře.

• Zubní pasta: Složky v zubní pastě mohou zabíjet choroboplodné zárodky a absorbovat olej, ale mohou také vaši pokožku vysušit nebo podráždit.

• Cukr: Jako exfoliant je cukr příliš drsný pro pokožku na tváři. • Vitamin E: Místní aplikace vitaminu E může dráždit pokožku a není prokázáno, že by zlepšila vzhled jizev.

Některé z těchto ingrediencí mohou být všechny přírodní a nákladově efektivní, ale nejsou formu-lovány pro vaši pokožku. I když necítíte okamžité vedlejší účinky, mohou tyto složky způsobit opož-děné nebo dlouhodobé poškození. Nejlepší je používat produkty formulované pro váš obličej. Poraďte se se svým obvodním lékařem nebo dermatologem, než vyzkoušíte svépomocné aplikace na kůži.

Jak řešit kožní problémy

Existují způsoby, jak řešit kožní problémy bez poškození pokožky. Jen si pamatujte pravidlo číslo jedna v péči o pleť: Nevybírejte! Sahání na akné, černé tečky, strupy nebo jiné kožní problémy mo-hou způsobit otevřené rány nebo tmavší skvrny na kůži známé jako hyperpigmentace. Otevřené rány mohou vést k infekcím, více akné nebo jizvám.

Zde je několik vědecky podložených způsobů léčby problémových oblastí.

Akné

Léčba akné závisí na tom, jak hluboké nebo vážné je vaše akné. Celková péče o pleť je nejdůležitěj-ším krokem při léčbě akné, ale pro mírné akné můžete použít nepředepsané produkty z místní dro-gerie, jako například:

• kyselina salicylová (vložky na akné Stridex s maximální silou)

• benzoylperoxid (léky na akné Clean & Clear Persa-Gel 10)

• alfa hydroxykyseliny

• adapalen

• olej z čajovníku

Po použití těchto přípravků ráno vždy aplikujte krém na opalování, protože mohou způsobit zvýše-nou citlivost pokožky. Pro okamžité, zanícené a jednotlivé pupínky můžete také vyzkoušet náplasti akné. Stejně jako pu-chýřové obvazy, náplasti z akné vytáhnou tekutinu, někdy přes noc. Nejlepší je použít je před spa-ním, protože make-up je nemůže zakrýt.

Mazová vlákna

Mazová vlákna jsou drobné válcovité trubičky v pórech, které jsou bělavě žluté. Často jsou zamě-ňovány s černými tečkami, ale černé tečky jsou ve skutečnosti typem akné, které je oxidováno. Mazová vlákna mohou způsobit, že vaše póry budou vypadat větší a můžete být v pokušení je odstranit. Tyto metody však mohou mít pro vaši pokožku více vedlejších účinků, než jsou pro vás výhodné, zvláště pokud je neděláte správně.

Špatnými pokusy o odstranění můžete také způsobit:

• podráždění

• otevřené póry a infekce

• suchost

• zarudnutí

• odlupování

Topické přípravky obsahující retinol nebo retinoidy mohou pomoci udržovat póry čisté a čisté. Mů-žete také najít výhody v masírování obličeje minerálním nebo ricinovým olejem po dobu jedné minuty.

Dalším způsobem, jak odstranit mazová vlákna je extrakční nástroj. Jedná se o malý kovový nástroj s malým kruhem na konci. Nejbezpečnější metodou je nechat si je odstranit estetikem nebo dermatologem, ale můžete to udělat i doma:

1. Začněte s čistým obličejem a nástrojem. 2. Jemně zatlačte na kruh, abyste zjistili, zda vlákno vychází. Buďte opatrní, protože nadměrný tlak může způsobit modřiny a jizvy. 3. Poté ošetřete oblast tonerem a zvlhčovačem. 4. Před a po použití vždy dezinfikujte svůj nástroj dezinfekcí, abyste zabránili infekcím.

Skvrny, jizvy a hyperpigmentace

Skvrny, jizvy a tmavé skvrny se mohou léčit a blednout od několika týdnů do šesti měsíců. Okamžité ošetření jizev a skvrn zahrnuje použití make-upu a opalovacího krému, aby se zabránilo dalšímu poškození sluncem a hyperpigmentaci.

Mezi další přísady, o kterých je známo, že pomáhají na blednutí jizev, patří:

Silikon: Studie ukazují, že topický silikon může zlepšit tloušťku, barvu a strukturu jizvy. Silikonový gel můžete nanášet na osm až 24 hodin denně. Hledejte produkty s oxidem křemičitým.

Med: Studie ukazují, že med může léčit rány a jizvy. Možná budete chtít použít ho-ney, pokud hle-dáte domácí ošetření.

Vitamin C: Tuto přísadu hledejte při nákupu krémů a zvlhčovačů. Vitamin C funguje lépe, když je kombinován s dalšími zesvětlujícími přísadami, jako jsou sója a lékořice.

Niacinamid: Studie ukazují, že niacinamid může pomoci redukovat skvrny, zejména po akné. Dpro-centa až pět procent niacinamidu jsou účinná u lidí se světlejšími tóny pleti. Cenově dostupnou al-ternativou je Niacinamid 10% + zinek 1% The Ordinary’s.

Kyselina retinová: Jedna studie uvádí, že jizvy po akné se zlepšily u 91,4 procenta lidí, kteří aplikovali kombinaci kyseliny retinové a kyseliny glykolové. The Ordinary má také produkt, který má dvě pro-centa retinoidu za. Produkty s touto přísadou používejte pouze v noci.

Hledejte výrobky s těmito přísadami a přidejte si je do své rutiny po umytí obličeje. Po aplikaci ne-zapomeňte vždy nosit opalovací krém, abyste zabránili poškození sluncem a hyperpigmentaci.

Jak si doma otestovat typ pleti

Pokud si nejste jisti svými výsledky testu, můžete také provést fyzický test a zkontrolovat typ pleti. Domácí test měří produkci kožního mazu. Kožní maz je voskovitá, olejovitá tekutina, která pochází z vašich pórů. Množství kožního mazu, které pokožka produkuje, může určit, zda je vaše pokožka:

• suchá

• mastná

• normální

• kombinovaná

Testování produkce kožního mazu na čisté tváři je nejpřesnějším způsobem, jak zjistit, jaký druh pokožky máte. Postupujte takto:

1. Umyjte si obličej a osušte ho. Počkejte 30 minut.

2. Jemně přitlačte na obličej papír, kapesníček, nebo vatový tampónek. Stiskněte na různých oblastech pokožky, například na čelo a nos, tváře a bradu.

3. Podržte na světle, abyste zjistili, jak transparentní papír, kapesníček či tampónek je.

Výsledky testu pokožky

• Žádná průhlednost = suchá pokožka • Mastnota • Kombinace různých úrovní absorpce v různých oblastech obličeje • Nepříliš mastná a žádné šupinky = normální pokožka Spolu s výše uvedenými typy pleti můžete mít i citlivou pleť, která nesplňuje kritéria kožního mazu. Citlivá pokožka závisí na tom jak:

• rychle vaše pokožka reaguje na aplikaci produktu • dobře je vaše pokožka chráněna • jak snadno se vaše pokožka zčervená • jakou máte pravděpodobnost kožní alergie

Kdy navštívit lékaře

Pokud vaše kožní problémy nezmizí ani použití produktů, které jsou k dispozici v prodejně, měli byste navštívit dermatologa. Závažnější akné, jizvy nebo jiné problémy mohou vyžadovat léčbu na předpis, jako jsou perorální antibiotika, antikoncepce nebo lokální retinoidy na předpis. Váš dermatolog může provést extrakci hlubších cyst nebo akné, která se skrývají pod pokožkou. Pamatujte, že váš typ pleti může ovlivnit, jak výrobky fungují. Používání nesprávného produktu může problémy zhoršit. Nejlepší je zjistit, jaký typ pleti máte a vytvořit si svou rutinu péče o pleť. Můžete si také dělat poznámky o složkách produktu, abyste zjistili, zda konkrétní přísady nezpůsobují nežádoucí kožní reakce.

Potraviny pro zdravější pokožku¨

Výzkum nejlepších potravin pro zdravou pokožku je omezený. Zdá se, že potraviny bohaté na anti-oxidanty mají ochranný účinek na pokožku.

Zvažte tato jídla přátelská k pokožce:

•Mrkev, meruňky a další žluté a oranžové ovoce a zelenina

•Špenát a jiná zelená listová zelenina

•Rajčata

•Bobule

•Fazole, hrášek a čočka

•Losos, makrela a jiné tučné ryby

• Ořechy

Na druhou stranu se zdá, že některá jídla souvisejí spíše se zhoršením stavu pokožky. Některé výzkumy například naznačují, že strava s vysokým obsahem zpracovaných nebo rafinovaných cukrů nebo jiných sacharidů a nezdravých tuků podporuje stárnutí pokožky.

Pamatujte, že mnoho z nejlepších potravin pro zdravou pokožku také celkově podporuje dobré zdraví. Spíše než se zaměřovat na konkrétní potraviny pro zdravou pokožku, je lepší soustředit se obecně na zdravou výživu. Jezte hodně ovoce a zeleniny. Do svých oblíbených jídel si přidávejte, pokud možno, ořechy, semínka a fazole. Rozhodněte se pro celozrnné pečivo a těstoviny. Omezte také sladkosti. sladkosti.

Potraviny, které pokožce škodí

A teď ta horší stránka ohledně potravin. Některé z nejchutnějších potravin mohou vaší pokožce uškodit. Většinou však jen v případě, že to s nimi přeženete.

Bílý chléb, bagety, popcorn... blockquote class="blockquote">

Potraviny s vysokým glykemickým indexem vám poskytnou nával cukru, který může pro vaši pokožku mít těžké následky,“

říká Ava Shamban, asistentka klinické pro-fesorky dermatologie na UCLA.

„Když zvýšíte hladinu cukru v krvi, cukr, který nezachytí játra, se může dostat do vašeho kolagenu, který vaše tělo poté identifikuje jako poškozené "zboží" a rozžvýká se. Může také způsobit zánět, který by u vás mohl vypuknout.

, říká dále
Ava Shamban
. Glykemický index potraviny najdete na glycemicindex.com - vše pod 55 je považováno za nízké.

Červené sametové košíčky, pistáciové zmrzlinové kornouty ... Sladké věci, kterými nás často skrze fotky dráždí uživatelé Instagramu. jsou pro vaši pokožku ještě horší. Opět platí, že příliš mnoho cukru může rozložit kolagen a elastin, takže vaše pokožka vypadá matně a v průběhu času se na ní objevují vrásky. Když můžete nahradit cukr, „med je nejlepším sladidlem, protože obsahuje mnoho antioxidantů,“ říká Shamban.

Studie zatím ukázaly korelaci mezi mléčnými výrobky a akné, ale ne příčinnou souvislost, a neoficiál-ní důkazy jsou méně spolehlivé, než byste si mysleli. „Pokud jste se vzdali konzumace jogurtu nebo konzumace odstředěného mléka každý den a měli jste méně vyrážek, není jisté, jestli to bylo kvůli mlékárně nebo jejímu obsahu cukru,“ říká Shamban. Nejlepším řešením je hledat mléčné výrobky vyrobené a) bez přidaných cukrů b) od krav, které nejsou léčeny hormony.

Balená voda. „BPA ve lahvích na vodu je dalším analogem steroidů, což znamená, že může ve va-šem těle působit jako hormony,“ říká Shamban. Vaše ranní káva. Pokud vás dostane z postele, nevzdávejte to. Ale bylo by moudré vyvážit kávu nebo espresso také tím, že si dáte sklenici vody. „Káva působí jako diuretikum, a to pokožce také, to je jisté,“ říká Shamban. „Naše kožní buňky jsou tvořeny z vody a kdykoli se scvrknou, ztratíte tu záři a baculatost.“ To znamená, že jemné vrásky, stejně jako ty, které máme všichni kolem očí, vypadají hůře.

Sůl

Příliš mnoho soli dehydratuje vaši pokožku.To je důvod, proč někteří dermatologové zacházejí do extrémů: „Dával jsem všem svým pacientům dietu s nulovým obsahem solí - pokud děláte kuře, můžete ho vařit s rozmarýnem, tymiánem a pepřem, bez soli. Ryba je dobrá i s olivovým olejem, česnekem a bazalkou.

Mléčná čokoláda, ale ne tmavá čokoláda (woo-hoo!). Jsou to cukry, díky nimž mléčná čokoláda vaší pokožce také škodí, ale pro informaci: „Není důvod vynechávat tmavou čokoládu, ta nám naopak může být užitečná při zmírňování úzkostí.

A poslední rada ohledně potravin: Pokud trpíte růžovkou. je dobré vyhýbat se kořeněným jídlům.

Pokud jde o vaši kosmetickou rutinu, může být spánek nejbližší věc, která nás dovede k prameni mládí. Vaše tělo se samo opravuje a zotavuje, zatímco spíte, což vede k dlouhému seznamu výhod pro váš vzhled. Klíčem je dostatek zavřených očí - 7 až 9 hodin kvalitního spánku každou noc.

Pokud máte méně než 6 hodin, pravděpodobně to ovlivní váš vzhled. Začněte získávat další 1 až 3 hodiny a určité zlepšení můžete vidět už za den. Pokračujte a „do 2 až 3 týdnů si lidé všimnou, že vypadáte lépe

Zde je šest výhod krásy spočívající v dostatečném spánku:

1. Méně vrásek

Kůže vytváří nový kolagen, když spíte, což brání ochabnutí. Více kolagenu znamená, že pokožka je plnější a méně náchylná k tvorbě vrásek. Pokud za noc naspíte pouze 5 hodin a méně, může to vést ke dvakrát tolik jemných linek, než když spíte 7 hodin. Zanechává to na vás také sušší pokož-ku, což může zviditelnit vrásky.

2. Zářící pleť

Vaše tělo zvyšuje průtok krve do pokožky, zatímco jste položeni ve spánku, což znamená, že se probudíte s rozzářenou tváří. Když spánkem budete šetřit vaše pokožka může vypadat fádně, po-pele nebo bez života. Spánková deprivace způsobuje snížení průtoku krve do pokožky.

3. Jasnější oči. žádné kruhy a váčky pod očima

Je pravděpodobné, že jste měli tmavé kruhy nebo vaky pod očima po noci, kdy jste toho moc ne-naspali. Kruhy a váčky pod očima jsou jednou z prvních věcí, které na sobě po nepříliš dobře prospané noci zaregistrujeme

Zdroje: www.healthline.com, www.mayoclinic.org,www.webmd.com, Freepik

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: