3 směšně snadné tipy pro větší kreativitu a štěstí

Foto: Unsplash

3 směšně snadné tipy pro větší kreativitu a štěstí

Pamatujete si, jak zábavné bylo kreslení v dětství? Nebo vzrušení, když jste plánovali oslavu s překvapením a přemýšleli, jak ji připravíte? Studie ukazují, že kreativní činnosti mohou výrazně zvýšit naši pohodu a štěstí. A naše zkušenosti s procházením této pandemie nám ukázaly, že pohodu potřebujeme více než kdy jindy. Zoufale však potřebujeme také kreativitu. Schopnost přizpůsobit se, otáčet se a posouvat se s měnícími se přílivy a odlivy života je klíčová.

Průzkum společnosti IBM navíc ukázal, že vlastností číslo 1, kterou generální ředitelé hledají u nastupujících zaměstnanců - napříč odvětvími a kulturami - je kreativita. Firmy samozřejmě potřebují nápadité mozky, aby mohly přicházet s převratnými nápady a převratnými inovacemi.

Je tu však problém: Kyung-Hee Kim, profesor na College of William and Mary, zjistil, že se nacházíme uprostřed "krize kreativity". Zveřejnila několik alarmujících statistik, které ukazují, že od roku 1990 dochází k neustálému poklesu skóre kreativity.

Zajímavé je, že Kim zjistila, že mezi kreativitou a testy IQ existuje zanedbatelná korelace. Jinými slovy, i když zdokonalujeme dovednosti, které nám pomáhají dosáhnout vysokého skóre v testu IQ - lineární myšlení, kterému se učíme, jako je paměť a uvažování - tyto dovednosti se nutně nepromítají do schopnosti vymýšlet převratné vynálezy a převratné technologie. (Viz Kimova nedávná kniha zde.)

Jak některé z nejvynalézavějších mozků historie zdokonalovaly svou kreativitu

Odpověď je jiná, než si většina lidí myslí. Jedním z nejúčinnějších a nejběžnějších způsobů, jak zdokonalit kreativitu, je vyhradit si během dne čas na nepodstatné a bezmyšlenkovité úkoly, které nechají vaši mysl bloudit. Ano, čtete správně: nepodstatné a bezmyšlenkovité úkoly. V podstatě se uklidněte.

  • V roce 1881 slavný vynálezce Nikola Tesla na výletě v Budapešti vážně onemocněl. Tam ho jeho přítel ze studií Anthony Szigeti vzal na procházky, aby mu pomohl zotavit se. Když na jedné z těchto procházek pozorovali západ slunce, Tesla náhle prozřel (rotující magnetické pole), což vedlo k vývoji dnešního střídavého elektrického mechanismu.
  • Podobně Friedrich August Kekulé, jeden z nejznámějších organických chemiků v Evropě 19. století, objevil ve snu prstencovou strukturu organické chemické sloučeniny benzenu, známý kruhový symbol hada požírajícího vlastní ocas.
  • Skladatel Ludwig van Beethoven slavně prohlásil, že hudba k němu prostě přišla: "Tóny znějí, řvou a bouří kolem mě, dokud je nezaznamenám v notách."
  • I Albert Einstein přisuzoval vhled něčemu, co přesahuje pouhé lineární myšlení a logiku. Obracel se k hudbě - zejména k Mozartovi - když se potýkal se složitými problémy a potřeboval inspiraci. Cituje se jeho výrok: "Všechny velké úspěchy vědy musí vycházet z intuitivního poznání. Věřím v intuici a inspiraci....Imaginace je důležitější než znalosti."
  • .

Zjednodušeně řečeno, kreativita vzniká, když je vaše mysl nesoustředěná, snová nebo nečinná. Je to pověstný "a-ha" moment ve sprše - když vás konečně napadne řešení, které jste dlouho hledali. Není divu, že výzkumy ukazují, že díky meditaci jsme kreativnější.

Co říká výzkum o bloudění myslí

Scott Barry Kaufman, vědecký ředitel Imagination Institute na Pensylvánské univerzitě a autor knih Ungifted a Wired to Create, vysvětluje, že nečinnost a nechání mysli bloudit představuje optimální stav pro vynalézavé myšlení a nové perspektivy.

Kaufman mě v jednom rozhovoru upozornil, že tyto dva druhy myšlení - lineární a kreativní - odpovídají různým neuronovým sítím v mozku. Jeden zahrnuje intenzivní soustředění na přítomnost za účelem dosažení aktuálních cílů a druhý zahrnuje prostoje, kdy můžeme snít a nechat svou mysl bloudit a přicházet s novými nápady. První zahrnuje vědomé soustředění na nějakou činnost, zatímco druhá (někdy se jí říká výchozí síť, protože se aktivuje, když právě odpočíváme) zahrnuje myšlenky, fantazie, snění a vzpomínky, které se objevují, když se nesoustředíme na konkrétní úkol. Podle Kaufmana nechceme, aby byl jeden z těchto nervových systémů příliš aktivní na úkor druhého. V ideálním případě bychom měli mít možnost pružně přepínat z jednoho na druhý podle okolností.

Tuto myšlenku potvrzují i další studie. Výzkum Jonathana Schoolera z Kalifornské univerzity v Santa Barbaře a jeho kolegů zjistil, že jste kreativnější poté, co jste se zasnili nebo nechali svou mysl bloudit. Jejich studie ukázala, že když se lidé učí náročný úkol, daří se jim lépe, pokud nejprve pracují na snadném úkolu, který podporuje bloudění mysli, a pak se vrátí k náročnému úkolu. I v tomto případě jde o to, abyste oba druhy činností (nečinnost a soustředění) vyvažovali a přepínali mezi nimi, abyste dosáhli optimálního výsledku.

Jak moderní život brání kreativitě

Problém spočívá v tom, že mnozí z nás tráví celý den buď lineárním přemýšlením (představte si analýzu problému, organizaci dat nebo psaní), nebo se na něco intenzivně soustředí (na telefon, sociální sítě, televizi). Díky technologiím a nabitým rozvrhům můžeme prožít celý den, kdy vlastně nikdy nesníme a nejsme nečinní. Jakmile se probudíme, zabýváme se svými telefony, a dokonce i stání ve frontě v obchodě s potravinami často zahrnuje procházení internetu.

Potřebujeme rovnováhu mezi soustředěním a odpočinkem, protože pokud naše mysl neustále zpracovává informace, možná právě kvůli našemu nepřetržitému rozvrhu a nárokům, které na nás kladou technologie, nikdy nemáme šanci nechat své myšlenky bloudit a svou představivost unášet. Pokud své mysli nedopřejeme přestávku, nemůže se věnovat takové nečinnosti, která vede k tvůrčí inspiraci.

3 výzkumy podložené způsoby, jak zvýšit svou kreativitu

  1. Vyhraďte si čas na zahálku a volné myšlení. Napodobujte tvůrčí génie, jako byli Charles Dickens a J. R .R. Tolkien, a každý den se projděte bez telefonu a nechte své myšlenky bloudit. Vaše tělo je aktivní, ale vaše myšlenky se mohou volně toulat. Vytvářejte si příležitosti k tomu, abyste mohli jen tak být, aniž byste museli něco dělat. (Sledování televize nebo brouzdání po internetu se nepočítá - vaše tělo odpočívá, ale vaše mysl je soustředěná)
  2. .
  3. Diverzifikujte své aktivity. Místo toho, abyste se intenzivně věnovali pouze svému oboru, věnujte se nové dovednosti nebo kurzu, cestujte, stýkejte se s lidmi, kteří dělají věci úplně jinak než vy. Výzkumy ukazují, že diverzifikace vašich zkušeností rozšíří vaše myšlení a pomůže vám přicházet s inovativními řešeními. Kaufman upozorňuje, že studenti, kteří absolvují "semestr na moři" a navštíví různé země, se díky této zkušenosti stanou kreativnějšími.
  4. Vyhraďte si více času na zábavu a hry. Lidé jsou jediní savci, kteří si v dospělosti už nehrají. Hrajte si se svým psem nebo se svými dětmi. Připojte se k improvizační skupině nebo fotbalovému klubu. Výzkumy ukazují, že hra tím, že zvyšuje pozitivní náladu, nám může pomoci být nejen šťastnější, ale také vynalézavější.

Zorganizujte si den tak, abyste střídali soustředěnou práci vyžadující velkou pozornost s činnostmi, které jsou méně intelektuálně náročné. Zařadíte-li tyto méně soustředěné činnosti, přirozeně umožníte svému mozku přístup k jeho kreativitě.

Shrnuto a podtrženo, přestaňte se prosím mlátit, když nepracujete nebo nejste "produktivní". Volno, odpočinek, nečinnost a relaxace jsou kriticky důležité činnosti - pokud chcete být kreativní. Když si vezmete volno, váš mozek je ve skutečnosti v aktivním režimu řešení problémů. Jaká je to dobrá zpráva!

Převzato z knihy The Happiness Track od Emmy Seppälä, Ph.D. Copyright © 2016 by Emma Seppälä, Ph.D.

Zdroje: psychologytoday.com, Unsplash

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: