6 prokazatelných zdravotních přínosů citronů

Foto: Unsplash

6 prokazatelných zdravotních přínosů citronů

Citrony mají vysoký obsah vitaminu C, vlákniny a různých prospěšných rostlinných sloučenin.

Tyto živiny jsou zodpovědné za několik zdraví prospěšných látek.

Citrony mohou podporovat zdraví srdce, kontrolu hmotnosti a zažívání.

Přečtěte si také: Recenze eToro - Jsou vaše peníze v bezpečí?

Tady je 6 prokazatelných zdravotních přínosů citronů.

1. Podpora zdraví srdce

Citrony jsou dobrým zdrojem vitaminu C.

Jeden citron poskytuje přibližně 31 mg vitaminu C, což je 51 % referenční denní dávky (RDI).

Výzkumy ukazují, že konzumace ovoce a zeleniny bohaté na vitamin C snižuje riziko srdečních onemocnění a mozkové mrtvice (1, 2, 3).

Přečtěte si také: Jak vytvořit webové stránky pomocí Squarespace?

Nejen vitamin C je však považován za prospěšný pro vaše srdce. Vláknina a rostlinné sloučeniny obsažené v citronech by také mohly významně snižovat některé rizikové faktory srdečních onemocnění (4, 5).

Jedna studie například odhalila, že konzumace 24 gramů extraktu z citrusové vlákniny denně po dobu jednoho měsíce snížila hladinu celkového cholesterolu v krvi (6).

Zjistilo se také, že rostlinné sloučeniny obsažené v citronech - konkrétně hesperidin a diosmin - snižují hladinu cholesterolu (7, 8, 9).

SUMMARY
Lemony mají vysoký obsah zdraví prospěšného vitaminu C
a několika prospěšných rostlinných sloučenin, které mohou snižovat hladinu cholesterolu.

2. Pomáhají kontrolovat hmotnost

Lemony jsou často propagovány jako potravina na hubnutí a existuje několik teorií, proč tomu tak je.

Jednou z rozšířených teorií je, že rozpustná pektinová vláknina v nich obsažená se v žaludku rozpíná a pomáhá vám tak cítit se déle sytí.

To znamená, že málo lidí jí citrony celé. A protože citronová šťáva neobsahuje pektin, nápoje z citronové šťávy nebudou podporovat plnost stejným způsobem.

Další teorie předpokládá, že pití horké vody s citronem vám pomůže zhubnout.

Je však známo, že pití vody dočasně zvyšuje počet spálených kalorií, takže při hubnutí může pomáhat samotná voda - nikoli citron (10, 11).

Další teorie naznačují, že rostlinné sloučeniny v citronech mohou napomáhat hubnutí.

Výzkumy ukazují, že rostlinné sloučeniny v citronových extraktech mohou různými způsoby pomáhat předcházet nebo snižovat přibývání na váze (12, 13).

V jedné studii byly myším na tučné stravě podávány citronové polyfenoly extrahované z kůry. Přibraly méně na váze a tělesném tuku než ostatní myši (14).

Žádná studie však nepotvrzuje účinky citronových sloučenin na hubnutí u lidí.

SUMMARY
Studie na zvířatech ukazují, že citronový extrakt a
rostlinné sloučeniny mohou podporovat hubnutí, ale účinky u lidí nejsou známy.

3. Prevence ledvinových kamenů

Ledvinové kameny jsou malé hrudky, které vznikají, když odpadní produkty krystalizují a hromadí se v ledvinách.

Jsou poměrně časté a lidé, kteří je dostanou, je často dostávají opakovaně.

Kyselina citronová může pomáhat předcházet vzniku ledvinových kamenů tím, že zvyšuje objem moči a zvyšuje pH moči, čímž vytváří méně příznivé prostředí pro tvorbu ledvinových kamenů (15, 16).

Jen 1/2 šálku (4 unce nebo 125 ml) citronové šťávy denně může poskytnout dostatek kyseliny citronové, aby pomohla zabránit tvorbě kamenů u lidí, kteří je již měli (17, 18).

Některé studie také zjistily, že limonáda účinně zabraňuje vzniku ledvinových kamenů, ale výsledky byly smíšené. Jiné studie neprokázaly žádný účinek (19, 20, 21, 22).

Proto je třeba provést více dobře provedených studií, které by zkoumaly, zda citronová šťáva ovlivňuje tvorbu ledvinových kamenů (23, 24, 25).

SUMMARY
Citronová šťáva může pomoci předcházet
vzniku ledvinových kamenů. Je však zapotřebí provést další kvalitní výzkum.

4. Chrání před anémií

Anémie z nedostatku železa je poměrně častá. Dochází k ní, když z potravin, které jíte, nezískáváte dostatek železa.

Lemony obsahují určité množství železa, ale anémii zabraňují především tím, že zlepšují vstřebávání železa z rostlinných potravin (26, 27).

Vaše střevo vstřebává železo z masa, kuřecího masa a ryb (tzv. hemové železo) velmi snadno, zatímco železo z rostlinných zdrojů (nehemové železo) ne tak snadno. Toto vstřebávání však lze zlepšit konzumací vitaminu C a kyseliny citronové.

Protože citrony obsahují vitamin C i kyselinu citronovou, mohou vás chránit před anémií tím, že zajistí, abyste ze stravy vstřebali co nejvíce železa.

SUMMARY
Citrony obsahují vitamin C a
kyselinu citronovou, které vám pomohou vstřebat nehemové železo z rostlin. To může zabránit
anémii.

5. Jak se dostat k železu? Snižuje riziko rakoviny

Zdravá strava bohatá na ovoce a zeleninu může pomoci předcházet některým druhům rakoviny (28).

Některé observační studie zjistily, že lidé, kteří jedí nejvíce citrusových plodů, mají nižší riziko vzniku rakoviny, zatímco jiné studie nezjistily žádné účinky (29, 30, 31).

Ve studiích na zkumavkách mnoho sloučenin z citronů ničilo rakovinné buňky. Na lidský organismus však nemusí mít stejný účinek (32, 33, 34).

Někteří vědci se domnívají, že rostlinné sloučeniny obsažené v citronech - například limonen a naringenin - by mohly mít protirakovinné účinky, ale tuto hypotézu je třeba dále zkoumat (5, 35, 36, 37).

Studie na zvířatech naznačují, že D-limonen, sloučenina obsažená v citronovém oleji, má skutečně protinádorové účinky (38, 39).

Další studie použila dužinu z mandarinek, která obsahovala rostlinné sloučeniny beta-kryptoxantin a hesperidin, které se rovněž nacházejí v citronech.

Studie zjistila, že tyto sloučeniny zabránily vzniku zhoubných nádorů v jazycích, plicích a tlustém střevě hlodavců (40).

Je však třeba poznamenat, že výzkumný tým použil velmi vysoké dávky těchto chemických látek - mnohem více, než byste získali konzumací citronů nebo pomerančů.

Ačkoli některé rostlinné sloučeniny z citronů a dalších citrusových plodů mohou mít protirakovinný potenciál, žádné kvalitní důkazy nenasvědčují tomu, že by citrony dokázaly bojovat proti rakovině u lidí.

SUMMARY
Některé rostlinné chemické látky obsažené v
citronech prokazatelně zabraňují vzniku rakoviny ve studiích na zvířatech. Je však zapotřebí provést studie na lidech
.

6. Jaké jsou účinky citronů? Zlepšují zdraví trávicího traktu

Citrony jsou tvořeny asi 10 % sacharidů, většinou ve formě rozpustné vlákniny a jednoduchých cukrů.

Hlavní vlákninou v citronech je pektin, forma rozpustné vlákniny spojovaná s mnoha zdravotními přínosy.

Rozpustná vláknina může zlepšit zdraví střev a zpomalit trávení cukrů a škrobů. Tyto účinky mohou vést ke snížení hladiny cukru v krvi (41, 42, 43, 44).

Chcete-li však získat z citronů prospěšné účinky vlákniny, musíte sníst dužinu.

Lidé, kteří pijí citronovou šťávu, aniž by vláknina obsažená v dužině byla obsažena, o prospěšné účinky vlákniny přijdou.

SUMA Rozpustná vláknina v citronech by mohla přispět ke zlepšení zažívacího
zdraví.
Je však třeba jíst i dužinu citronu, nejen šťávu.

Podtrženo a sečteno

Citrony obsahují vysoké množství vitaminu C, rozpustné vlákniny a rostlinných sloučenin, které jim dodávají řadu zdraví prospěšných látek.

Citrony mohou napomáhat hubnutí a snižovat riziko srdečních onemocnění, chudokrevnosti, ledvinových kamenů, zažívacích potíží a rakoviny.

Citrony jsou nejen velmi zdravé ovoce, ale mají také výraznou, příjemnou chuť a vůni, díky které jsou skvělým doplňkem jídel a nápojů.

5 způsobů, jak vašemu tělu prospívá citronová voda

Zdroje: (1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11412050, (2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23254473, (3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15186844, (4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14671205, (5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19015756, (6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2581754/, (7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18290732/, (8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8709360/, (9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17382731, (10) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24519664, (11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3593665, (12) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26148912, (13) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18824947, (14) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23117440, (15) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26705419, (16) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8237062, (17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22174562, (18) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22401879,

Zdroje: healthline.com, Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: