Je ghí zdravější než máslo?

Foto: Freepik

Je ghí zdravější než máslo?

Co je to ghí?

Ghí je druh přepuštěného másla. Je koncentrovanější v tuku než máslo, protože jeho voda a mléčné sušiny byly odstraněny. Používá se v indických a pákistánských kulturách po tisíce let. Vzhledem k tomu, že mléčné sušiny jsou odstraněny, nevyžaduje chlazení a může být uchováváno při pokojové teplotě až několik týdnů. Stejně jako kokosový olej může při nízkých teplotách ztuhnout. Tím, že postrádá všechny pevné mléčné části, můžeme jej používat také tam, kde je zapotřebí vyšší teploty. Jeho tzv. ''kouřový bod'' je v porovnání s běžně užívanými oleji mnohem vyšší. Jen pro zajímavost, olivový olej, záleží samozřejmě na druhu, snese teplotu v rozmezí 110 – 190 °C, slunečnicový, stejně jako lněný pak vykazuje totožnou hodnotu. Bod zakouření másla ghí spadá do kategorie 250 °C, což znamená, že zůstává mnohem déle stabilní a pokud s ním pracujeme rozumně, lze si na něm čas od času něco opéci či usmažit. Tento technologický postup však využívejme skutečně svátečně. Další výhodou bude i fakt, že ghí, na rozdíl od klasického másla, nežlukne. Výborné jsou jeho konzervační vlastnosti, neboť je konzervováno pouze sebou, nic víc k jeho dokonalosti netřeba.

Ghí vs. máslo

Protože ghí a máslo pocházejí z kravského mléka, jsou jejich nutriční profily a obsah tuku velmi podobní. Ghí obsahuje vyšší koncentraci tuku než máslo. Celkově lze říci, že rozdíly mezi nimi jsou malé a jejich výběr pravděpodobně nebude mít významný dopad na vaše zdraví. Ghí je však zcela bez laktózy z mléčného cukru a mléčného proteinu kaseinu, zatímco máslo obsahuje každé z nich v malém množství. Pro lidi, kteří mají alergie nebo citlivost na tyto mléčné složky, je ghí lepší volbou.

Zdroje: Freepik, medicalnewstoday.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář