Je modré světlo z displeje špatné pro naše zdraví?

Foto: Unsplash

Je modré světlo z displeje špatné pro naše zdraví?

Od televizorů a chytrých telefonů, až po tablety a herní konzole je většina z nás přilepená na našich elektronických zařízeních. Ale je to všechno to modré světlo zářící z obrazovek škodlivé pro naše zdraví? Melissa Barnett, hlavní optometristka v UC Davis Eye Center, hovoří o účincích modrého světla a o tom, co můžete udělat pro snížení zdravotního rizika.

Co je modré světlo?

Modré světlo je součástí spektra viditelného světla, to, co může vidět lidské oko. Vibruje v rozsahu 380 až 500 nanometrů a má nejkratší vlnovou délku a nejvyšší energii. Asi jedna třetina veškerého viditelného světla je považována za vysokoenergetické viditelné nebo „modré“ světlo. Sluneční světlo je nejvýznamnějším zdrojem modrého světla. Umělé zdroje modrého světla zahrnují zářivkové světlo, žárovky kompaktního zářivkového světla (CFL), LED diody, LED televizory s plochou obrazovkou, počítačové monitory, chytré telefony a obrazovky tabletů.

Co jsou výhody modrého světla?

Modré světlo zvyšuje bdělost, pomáhá paměti a kognitivním funkcím a zvyšuje náladu. Reguluje cirkadiánní rytmus, přirozený cyklus probuzení a spánku těla. Sluneční světlo je také důležité pro růst a vývoj očí a zraku u dětí. Nedostatečné vystavení modrému světlu může také přispět k nedávnému nárůstu krátkozrakosti.

Je příliš velké vystavení modrému světlu nezdravé?

Množství modrého světla z obrazovek je malá ve srovnání s mírou množství ze slunce. Existují však obavy ohledně dlouhodobých účinků světla z obrazovek, zejména při nadměrné době používání obrazovky a při přílišné blízkosti očí.

Jak modré světlo škodí našemu zdraví?

Vzhledem k tomu, že oko není dobré v blokování modrého světla, téměř celé viditelné modré světlo prochází přední částí oka (rohovkou a čočkou) a dosáhne sítnice, buněk, které přeměňují světlo na mozek, aby se zpracovalo na obrazy. Pokračující vystavení modrému světlu v průběhu času by mohlo poškodit buňky sítnice a způsobit problémy se zrakem, jako je věkem podmíněná makulární degenerace. Může také přispívat ke kataraktu, rakovině očí a růstům na čirém krytu přes bílou část oka. Podle studie financované Národním očním institutem jsou děti zranitelnější než dospělí, protože jejich oči absorbují více modrého světla z digitálních zařízení.

Vystavení modrému světlu před spaním může také narušit spánkové vzorce, protože ovlivňuje to, kdy naše těla vytvářejí melatonin.

Namáhá modré světlo naše oči?

Ano. Vysokoenergetické modré světlo s krátkou vlnovou délkou se rozptyluje snadněji než jiné viditelné světlo. Protože počítačové obrazovky a digitální zařízení vyzařují hodně modrého světla, tento neurčitý vizuální „šum“ snižuje kontrast a může přispět k digitálnímu namáhání očí.

Lidé také mají tendenci méně mrkat při používání digitálních zařízení, což přispívá k suchému oku a namáhání očí. Mezi další běžné příznaky namáhání očí patří bolesti hlavy, rozmazané vidění a bolesti krku a ramen. Podle rady Vision 27% až 35% Američanů uvedlo, že po použití digitálních zařízení zažilo jeden z těchto příznaků. Pokud chcete zmírnit důsledek mnohého světla, můžete si pořídit brýle proti modrému světlu.

Co dělají brýle proti modrému světlu?

I když existuje mnoho studií o brýlích s modrým světlem, neexistuje shoda. Mohou pomoci chránit oči před namáháním očí způsobeným nadměrnou expozicí modrému světlu. Brýle mohou také pomoci lidem usnout a mít klidnější spánek. Teoreticky komerčně dostupné čočky s filtrem modrého světla snižují negativní účinky o 10,6% na 23,6%, aniž by došlo ke snížení kvality. Čočky, které blokují modré světlo s vlnovými délkami menšími než 450 nm (modrofialové světlo), také pomáhají výrazně zvyšovat kontrast. Výsledkem je, že počítačové brýle se žlutě zbarvenými čočkami mohou zvýšit pohodlí při dlouhodobém sledování digitálních zařízení.

Pokud trávíte hodně času používáním digitálních zařízení a všimnete si digitálního namáhání očí, mohou Vám pomoci brýle s modrým světlem. Podle rady Vision 80% dospělých Američanů používá digitální zařízení déle než dvě hodiny denně. Téměř 67% používá dvě nebo více zařízení současně a 59% má příznaky digitálního namáhání očí. Brýle proti modrému světlu mohou být také užitečné, pokud máte potíže s usínáním.

Jak mohu zmírnit negativní účinky modrého světla?

  • Získejte filtry modrého světla pro obrazovky smartphonů, tabletů a počítačů. Filtry zabraňují tomu, aby se velké množství modrého světla z těchto zařízení dostalo do očí, aniž by to ovlivnilo viditelnost displeje.
  • Dodržujte pravidlo 20-20-20, abyste snížili namáhání digitálních očí. Udělejte si 20 sekundách přestávku, abyste každých 20 minut viděli něco 6 metrů daleko (20 stop).
  • Ovládejte osvětlení a oslnění na obrazovce zařízení, nastavte dobrou pracovní vzdálenost a polohu pro sledování obrazovky. Ujistěte se, že i drobné problémy se zrakem jsou správně napraveny.
  • Poraďte se s očním lékařem o ochraně modrým světlem a použití digitálního zařízení při příštím očním vyšetření.
  • Zdroje: health.ucdavis.edu, Unsplash

    Podobné články

    0 Komentářů

    Napište komentář