5 strategií proti prokrastinaci pro dokončení úkolů

Foto: Unsplash

5 strategií proti prokrastinaci pro dokončení úkolů

Nedávno jsem psal o tom, že mi jde lépe začínat úkoly než je dokončovat. Od zveřejnění tohoto příspěvku bylo zajímavé slyšet od ostatních, kteří jsou na tom stejně. Obvykle si pod pojmem prokrastinace představujeme potíže se začínáním úkolů, ale stejně tak to mohou být potíže s jejich dokončením.

Pokud patříte do této kategorie, vyzkoušejte tyto tipy. (Zpočátku si raději vyberte jeden tip, než abyste zkoušeli všechny)

.

1. Nejprve poslední kroky.

Jedna čtenářka, Cortney, mi napsala, že často nejprve napíše e-mail, který bude doprovázet práci. Říkala, že jí to pomáhá, protože

  1. Psaní e-mailů je něco, co dělá pravidelně a je to pro ni snadné a rychlé
  2. .
  3. psaní e-mailu jí pomáhá zarámovat to, co potřebuje vytvořit
  4. .

Odpověděla jsem: "Snap, používám stejnou strategii." Nikdy jsem o tom ale nepřemýšlela jako o strategii, která by pomohla ostatním. Evidentně to tak je.

Můžete také hledat další způsoby, jak snížit zátěž závěrečných kroků v úkolu. Když píšu příspěvky, obvykle vybírám fotografii, která bude doprovázet obsah, když jsem zhruba v polovině psaní, a nenechávám ji až na konec. Dělám to, když mi začíná docházet pára při psaní. Krátká kognitivní přestávka od přepínání úkolů mi pomáhá vrátit se k příspěvku se svěžejšíma očima a dokončit ho. (Ano, navzdory názoru populace může být přepínání úkolů užitečné.)

2. Na základě sebepozorování zjistěte, co vám vyhovuje

.

Cortneyho příklad je fantastickou ilustrací důležitého principu, který podrobně učím v knize Produktivita bez stresu:

Vaše nejlepší, nejkreativnější a nejsnáze udržitelné strategie produktivity budou často ty, které si vytvoříte sebepozorováním a prací se svou přirozeností, oproti těm, které se naučíte od guruů, odborníků nebo dokonce od obecné psychologické vědy.

Kdykoli narazíte na strategii, která vám vyhovuje, všimněte si toho. Když to uděláte, můžete z ní vytvořit systém a přemýšlet o tom, jak byste stejnou strategii nebo strategii založenou na stejném principu mohli použít v jiných kontextech.

3. Zhodnoťte roli perfekcionismu a vyčerpání způsobeného perfekcionismem

.

Někteří lidé se snaží dokončit úkoly, protože chtějí podat dokonalý výkon a tento tlak vytváří prokrastinaci. Napadá mě i jeden příklad ze současnosti. Potřebuji napsat doporučení na knihu pro jednoho kolegu. Většinu knihy jsem dopsal před týdnem, ale chci, aby byla podpora dokonale vypointovaná. Proto tuto část odkládám.

Při perfekcionismem vyvolaném vyčerpání si lidé dají do úkolu tolik práce, že jsou vyčerpaní dřív, než ho dokončí. Představte si tento vzorec jako sportovce, který se na začátku závodu příliš vytáhne a nenechá si dost sil na závěrečnou etapu, takže uvadne.

Vyzkoušejte soucitnou samomluvu k řešení perfekcionismu (příklady, včetně vzorového jazyka, najdete zde, zde, zde a zde)

.

4. Identifikujte a řešte konkrétní vzorce

.

Všimněte si specifických vzorců chování a řešte je. Například když uklízím ledničku, často vyhodím asi 90 % toho, co bych měl, ale přesto tam nechám několik věcí, které bych měl vyhodit. Obvykle se jedná o věci, které by mé ideální já stihlo použít, ale ne mé skutečné já. Například jsem si asi před třemi týdny koupila tyčinku citronové trávy, když jsem dělala asijské jídlo, ale nakonec jsem ji nepoužila. Mohla bych ji rozmixovat a zamrazit, ale vím, že to ve skutečnosti neudělám. Někdy nechávám věci, které jsem nechala vypršet, aniž bych otevřela obal, protože se cítím provinile. Třetí kategorií jsou nádoby a koření, ve kterých zbývá méně než polévková lžíce výrobku. Buď je nechám v lednici, nebo nádobu vložím do dřezu a nechám ji manželovi, aby ji vymyl a dal do recyklace (což mi na popularitě nepřidá).

Při identifikaci konkrétních problémů můžete použít heuristiku. Vytvořte si například pravidlo: "Vždy vyhoďte každou nádobu, v níž zůstane méně než dvě polévkové lžíce."

Provádějte vlastní kreativní řešení problémů. Vždy se snažte řešit problémy způsobem, který odpovídá vaší povaze a strategiím (viz bod 2). Jasné a poctivé vylíčení problému do takových detailů, jak jsem to udělal zde, vás často dostane na půl cesty k jeho vyřešení.

5. Rozdělte si úkoly s dobrými finišery.

Již dříve jsem psal o tom, že můj manžel je dobrý finišer a já dobrý startér. Například když pereme naše povlečení, já svléknu postel a zapnu pračku a ona pověsí povlečení na šňůru, aby uschlo. Přemýšlejte kreativně a zeširoka o tom, jak by se tento tip mohl týkat vás a vašich osobních i pracovních úkolů a vztahů.

--

Poznání vaší povahy vám může poskytnout rámec pro řešení konkrétních vzorců, které vám způsobují (menší či větší) problémy. Pokud se poznáte a překročíte rámec strategií, které mají fungovat nebo být relevantní pro všechny, budete při řízení sebe sama úspěšnější. Pokud máte sabotující vzorce, se kterými vám obecné strategie nepomohly, vyzkoušejte personalizované strategie vhodné pro vaši povahu a osobnost.

Zdroje: psychologytoday.com, Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: