7 Triků na překonání strachu z vystupování

Foto: Freepik

7 Triků na překonání strachu z vystupování

Co je to strach?

 

V psychologii je strach řazen k základním emocem, které zažíváme každý den v práci, ve škole, venku, doma či na jakémkoliv jiném místě. Strach vzniká především na základě osobnostních rysů jednotlivých lidí či kvůli nedostatku sebedůvěry. Mnoho lidí se bojí, jen spouštěče strachu se různí: voda; výška; bolest; neúspěch; smrt. Strach je jen jeden, ale každý se s ním vypořádá zcela jinak: někdo propadá panice; někdo přestává kontrolovat své emoce.

 

Pojďme se teď podívat na druh strachu, který jsme zažili všichni – tréma. Lidé, kteří zažívají trému se nejvíce bojí vystupovat před sebemenším publikem. Je jedno, o jaký druh události se jedná – ať už o koncert, pracovní poradu, zkoušení před tabulí či cokoliv jiného, někteří lidé mají z veřejného vystupování skutečně strach. Někdo je nervózní při vystupování před větším obecenstvem a pro někoho je noční můrou i rozhovor mezi čtyřma očima.

 

S tímto problémem se potýká obrovské množství lidí v různém věku. Znáte ten pocit, když se Vám třesou ruce, Vaše srdce bije rychle a strach jakoby paralyzoval Vaše tělo? Zažívání těchto stavu je způsobené strachem. Nejdůležitější je pochopit, co ve Vás vyvolává hrůzu z projevu před lidmi – ať už mluveného či kteréhokoliv jiného.

 

Proč je důležité bojovat se strachem?

 

Někteří lidé se domnívají, že strach může v jejich životech hrát i pozitivní roli. Strach nás učí, napovídá nám kdy jsme v nebezpečí a kdy naopak zažíváme něco užitečného. Dochází i k situacím, kdy je součásti cesty k úspěchu, dosažení cíle, pracovnímu povýšení atd. Ničí plány a spoutává Vás. Nejdůležitější je pocítit, že jste se stali pány svého strachu.

 

Pokud se bojíte vystupovat před lidmi, pak byste měli tento strach překonat. Existuje nespočet způsobů, ale o tom později.

 

Možná se ptáte „proč?“, „Proč se strachem bojovat?“ – protože překonáte-li strach z mluvení na veřejnosti, budete moci mluvit svobodně a dokonce přesvědčivě. Budete působit jako vůdčí typ, budete moci sdílet své nápady, pravděpodobně Vás povýší atd.

 

Nejprve najděte nějakou motivaci – proč to chci/ potřebuji udělat? Stanovte si cíl, a pak zkoušejte různé způsoby. Tak nejlépe dojdete k řešení svého problému.

 

Proč se lidé bojí vystupovat?

 

Upínají se na Vás zraky stovek lidí. To je hrůza! Myslíte si, že jste jediní? – Bohužel ne. Takových lidí jsou tisíce, miliony! Existuje mnoho příčin, proč se lidé bojí vystupovat před obecenstvem.

 

Zde je seznam těch nejčastějších:

 

- stojí před Vámi mnoho lidí

 

- vystupování před větším obecenstvem je pro Vás něco nového a neznámého

 

- příliš se zamýšlíte nad tím, co si o Vás myslí ostatní

 

- obáváte se selhání a neustále o něm přemýšlíte

 

- bojíte se ztráty kontroly nad situací

 

Příčin může být ještě mnohem více. Pokaždé, když vystupujeme před obecenstvem, se něčeho bojíme. Tento strach nám bráni ukázat, kdo skutečně jsme a co chceme sdělit publiku. Všichni se bojíme různých věcí. Ne každý se ale dokáže postavit svému strachu tváří v tvář a podívat se mu do očí.

 

7 tipů, jak se ze svého strachu vyléčit:

 

1) Komfortní zóna

 

Můžete se cítit komfortně i mimo svoji obvyklou zónu komfortu. Zní to zvláštně, ale je to pravda. Příprava prezentací a komunikace s publikem se Vám v první chvíli jeví jako noční můra. Pokud chcete růst, učit se a dosahovat úspěchu, musíte opustit svoji komfortní zónu. Pro začátek si připravte své prezentace či proslovy v dostatečném předstihu. To bude Váš první krok. Takže – pokud se bojíte vystoupit z komfortní zóny, a nebo máte strach z něčeho úplně jiného, začnete se tomu prostě intenzivně věnovat a se zkušenostmi Váš strach postupně zmizí.

 

2) Praxe

 

Zde přichází jeden z nejdůležitějších momentů. Musíte pochopit, že nic nejde tak jednoduše ani rychle. Snažte se více mluvit. Můžete mluvit před zrcadlem či před kamerou. Tak zjistíte, co už Vám jde při vystupování snadno a na čem ještě potřebujete zapracovat.

 

3) Vizualizace

 

Zavřete oči. Představte si, že právě vystupujete před publikem. Nezáleží na tom, zda je to plný sál, a nebo malinká skupinka lidí. Nemyslete na neúspěchy, ale na úspěchy. Když vystupujete, všichni se na Vás dívají a pozorně Vás poslouchají. Chtějí, aby se Vám vše podařilo. Když mluvíte, nespěchejte. Koncentrujte se na to, co chcete předat. Své vystoupení si můžete představit třeba tisíckrát a až přijde den D, nebude se cítit tolik sevření. Prostě se přijímejte takoví, jací jste a myslete pozitivně!

 

4) Dýchejte!

 

Před tím, než vystoupíte na jeviště, se několikrát zhluboka nadechněte. Díky okysličení začnete své vystoupení mnohem sebevědoměji. Existuje nespočet dýchacích cvičení a metod, které dokáží snížit pocit napětí a lépe se zasoustředit. Když ale vystupujete veřejně, potřebujete dýchat přirozeně. Kdybyste se kromě řeči snažili kontrolovat ještě své dýchání, mohli byste zapomenout zmínit něco důležitého.

 

5) Neztrácejte čas, soustřeďte se!

 

Když vystupujeme před publikem, často si o sobě myslíme příliš mnoho – o svém zevnějšku, mravech, hlasu atd. Zapomínáme na to, proč mluvíme. Soustřeďte se na to, co skutečně chcete publiku sdělit. Soustřeďte se na publikum, ne na sebe.

 

6) Kompetence – na té závisí důvěra

 

Je samozřejmě důležité být kompetentní v tom, čím se zabýváte. Když rozumíte tomu, o čem mluvíte, cítíte mnohem větší sebedůvěru. Pokud nějakému tématu úplně nerozumíte, načtěte si o něm maximum co zvládnete a udělejte si klidně osobní poznámky. Vystupování pro Vás pak nebude tak stresující.

 

7) Předstírejte!

 

Možná nejste skvělý řečník, ale máte svému publiku co sdělit. Jeden slavný americký filmový herec řekl:„Jsem špatný tanečník, ale jsem herec a umím skvěle předstírat.“ Možná jste také zaslechli toto rčení:„Předstírej, dokud se to nestane pravdou!“ V průběhu svého vystoupení můžete také předstírat a lidé Vám uvěří! Zpočátku to nebude snadné, ale cvičení a trpělivost Vám v tom pomohou.

 

Ovládnout zcela strach z veřejného vystupování je poměrně složitý úkol. Úplně se ho zbavit je nemožné, ale můžete ho pomocí některých rad oslabit. Lék proti strachu je v nás samotných a naše tělo se dokáže samo rozhodnout, kdy strach potřebujeme a kdy ne.

 

Zdroje: Russianyellowpages.us; Freepik

 
 

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář