Zajídání stresu – v čem se skrývá umění přestat?

Foto: Freepik

Zajídání stresu – v čem se skrývá umění přestat?

Kde začít?

Ale víte, co neudělá ani jeden člověk s tímto typem problému? Nezeptá se sám sebe: „ A co bych měl se všemi těmito emocemi dělat?“. Jedná se o vcelku novou otázku, která nás přivede k zajímavému způsobu hubnutí. Jde o schopnost včas se zastavit při jídle.

Stačí vteřinová pauza při jídle

Někdy bohatě stačí pauza, která netrvá ani vteřinu. Ale každá pauza je příležitost. Navíc můžete v průběhu jídla udělat místo jedné pauzy klidně tři:

1) získáte čas si promyslet, co budete dělat v následujícím momentě

2) Zabrání Vám jíst automaticky ze zvyku, což je určitě skvělé, pokud vám přejídání brání v kvalitním životě a dosahování Vašich cílů

3) Pomůže Vám zvládat životní události bez toho, abyste se pokoušeli potlačovat stres jídlem

Abyste se naučili dělat při jídle tyto kratičké pauzy a užili si chvilinku oddechu v jeho průběhu, budete muset prozkoumat podstatu svých emocí. Ty souvisejí se schopností přestat jíst ve správnou chvíli.

Naučte se při jídle dělat pauzu

Samotné slovo „emoce“ pochází zcela původně z latiny a znělo „emovere“. V latině „e“ znamenalo „energie“ a „movere“ znamenalo „pohyb“. Pojďme teď přizpůsobit tuto znalost dnešní době.

Prvním krokem bude, že mezi „e“ a „movere“ doplníme pomlčku – to znamená pauzu.

„E“ je energie. Nějaké události v nás vyvolávají emoci:

1) Čím hlouběji ji prožíváme, tím je silnější

2) Čím více sil nabereme, tím více energie se nám probere v těle

„Movere“ značí pohyb a akci. Je to způsob jakým přijímáme a vyjadřujeme energii, která se objevuje díky emocím.

Když se tedy snažíte potlačit emoce, máte hlad, abyste je mohli nějak vyjádřit. To nejlepší, čemu se tedy můžete naučit abyste se s tímto popasovali, je umění udělat pauzu. Dá Vám chvilku – někdy jen setinu vteřiny mezi energií a akcí, která po ní následuje. Lidé příliš často činí hned poté, co zažijí silnou emoci.

Mylně se domníváme, že energii naléhavě potřebujeme vyjádřit a vybít. Když Vám vynadá šéf, začněte hledat balíček sušenek, které jste si koupili na svačinu. Nebo když vyrážíte do divadla, obléknete si lepší šaty a Váš partner si Vás prohlédne řekneme bez zjevného nadšení, vyběhnete rychle k lednici a dopřejete si zbytek pizzy od oběda.

Často stačí jen kratičká pauza, abyste prolomili tento nezdravý cyklus dříve, než mu zcela propadnete. Pauza Vám dá čas promyslet všechny možnosti včas, než něco uděláte.

Emoční energie – stop – akce

Představte si, že uvnitř sebe máte červené tlačítko s nápisem „STOP“. Abyste ho byli schopni použít vždy v případě potřeby, řiďte se jednoduchým vzorcem:

e (emoční energie) – STOP! – movere (pohyb = akce)

Nyní, když znáte tento vzorec, zbývá naučit se jím řídit – osvojit si základní schopnost – umění zastavit se.

Umění je to proto, že když Vás emoce unášejí po proudu jako dřevěnou lodičku, nemusí být zastavení ze začátku jednoduché. Nyní si ukážeme pět technik, ze kterých se toto umění skládá. Budou velmi užitečné i pro ty, kdo hledají způsoby, jak se zdravěji stravovat. Vyzkoušejte si je ve všední dny, kdy obvykle zažíváte mnoho stresu a emocí, ať zjistíte, které na Vás nejlépe zabírají.

Umění zastavit se – první nástroj – lízátka

Prožíváte silnou emoci. Předtím než něco uděláte, dejte si do pusy lízátko a cumlejte jej (nekousejte!), dokud emoce nezačne slábnout. Někomu to zabere pět minut a někomu ještě více času – lidský průměr je šest minut.

Zdá se, že je to málo času. Jenže to, co uděláte po šesti minutách odstupu se bude hodně lišit od toho, co byste udělali hned, jak jste pocítili emoci. Nemusíte se tedy trápit.

Abyste pochopili, proč tento způsob tolik pomáhá, stačí si vzpomenout, že sací reflex je jedním z prvních reflexů, které se u lidí po narození objeví. Lidé obecně si jej běžně spojují s bezpečím a útulností.

Navíc lízátka nejsou až tak moc kalorická a mají příjemnou, sladkou chuť. Když jste naštvaní nebo smutní, kombinace pohodlí a něčeho sladkého Váš mozek zmate a zpomalí. A když jste naštvaní, jakákoliv pauza je nedocenitelná.

Umění zastavit se – druhý nástroj – odklad

Vyjděte ven nebo alespoň z pracovny a zhluboka se nadechněte. Hluboký nádech třikrát opakujte. Vaše tělo Vám samo pomůže odpočinout si. Silné emoce způsobují napnutí svalů a zúžení cév. Hlubokým dýcháním dosáhnete opačného efektu:

1)Svaly se uvolňují

2)Cévy se rozšiřují

A protože Vaše tělo a mysl jsou neoddělitelně propojeny, ve výsledku se Vám uleví a budete se moci zamyslet nad novými možnostmi.

Umění zastavit se – třetí nástroj – Potřebuji pauzu

Když Vás zachvátí silná emoce, naléhavě se chcete vzdát a sníst vše, co Vám padne do oka, představte si tuto reakci jako rudou vlajku.

Rudá vlajka neznamená, že musíte zajíst smutek, zlost nebo rozladěnost. Neznamená, že musíte ihned jednat a bez rozmyslu, i když máte pocit, že si nutně musíte objednat pizzu.

Pocit, že nutně potřebujete jíst, se stupňuje spolu s vnitřním hlasem: „potřebuji jíst – naléhavě!“ Právě to je ale příležitost říct si: „Rudá vlajka znamená, že musím zastavit a počkat, než něco udělám, respektive se najím.“ Najíst se je nejjednodušší řešení. Snadno zapomenete, že chvilinku před jídlem počkat je často užitečné, ne-li přímo nutné.

Přesto to zkuste! Dejte si chvilinku na utřídění myšlenek. Vytvořte si pomyslnou bariéru mezi sebou samými a situací – a také mezi sebou a čokoládovým dortem. Vraťte se k situaci až když nad ní budete mít nadhled a budete ji tedy moci promyslet v klidu a s rozumem.

Umění zastavit se – čtvrtý nástroj – rozptýlení

Pokud pociťujete, že se mění síla Vaší vůle, emoce zahltili Vaši hlavu a už nedokážete vydržet déle, rozptylte se tím nejjednodušším způsobem – na něco se přeorientujte. Vyražte na procházku, udělejte si pár dřepů, setřete prach nebo si pusťte oblíbený seriál.

Udělejte cokoliv, co odvede Vaši pozornost od posedlosti jídlem. Dřepy jsou výborným způsobem na odvedení pozornosti a navíc jsou prospěšné.

Umění zastavit se – pátý nástroj – předstírejte, že jste mrtví

Lidé často zažívají složité a silné emoce. Můžete se zároveň nudit a být smutní, cítit se osamělí a zároveň podráždění a unavení. Navíc Vás může jakákoliv intenzivní emoce přetížit.

Až se to začne dít příště, představte si situaci jako obrázkový příběh:

1) Na prvním obrázku spolu večeří dva páry

2) Na druhém je domácí pár tak znuděný a neví, co má dělat, že se v jednu chvíli oba zvednou, lehnou si na podlahu uprostřed obývacího pokoje a předstírají, že jsou mrtví.

3) Na třetím se pár na návštěvě rozhodne odejít

Pokud jste zašli do extrému, kdy už si nevíte rady a vracíte se ke starým zvykům, prostě předstírejte, že jste mrtví. Lehněte si na podlahu. Není to nejelegantnější řešení, ale vcelku funguje.

Je důležité pochopit, že umění zastavit se stane Vaší spolehlivou ochranou díky jinému výběru jídla. Když se budete hlídat a trénovat umění zastavit se, dříve či později zjistíte, že se začínáte cítit lépe. Uvědomíte si, že si můžete dovolit dělat pokroky v klidu a postupně. Snižte na sebe nároky, kdykoliv ucítíte, že to potřebujete. Hledejte sami sebe.

Všechno má svůj čas. Když jste ve stresu, je prospěšné se nejdříve zastavit, s odstupem si vše promyslet a teprve poté jednat. Funguje to skvěle. Vyzkoušejte to také.

Zdroje: psychologia.ru, Freepik

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář