Proč je prospěšné sedat v podřepu a proč jsme si tak téměř přestali sedat?

Foto: Freepik

Proč je prospěšné sedat v podřepu a proč jsme si tak téměř přestali sedat?

Stále sedíme – za jídelním či pracovním stolem, po cestě do práce a z práce, v křesle s knihou a na gauči u televize. Pohybujeme se akorát od jedné židle k druhé či při troše sportu. Dokonce i když aktivně sportujete, ale zároveň sedíte dlouhou dobu vkuse, stejně do budoucna riskujete zdravotní problémy či dokonce kratší život.

Podívejme se na to pozitivně: můžeme zmírnit následky tohoto životního stylu, pokud si budeme častěji sedat do polohy v dřepu. Je to prospěšné nejen pro klouby ale i pro organismus celkově.

Jaký má sed ve dřepu vliv na zdraví?

Ve své knize „Svaly a meridiány – manipulace s tvarem“ (Muscles and meridians: The manipulation of shape) novozélandský osteopat Phillip Beach zformuloval teorii archetypálních póz. Její podstata je v tom, že existují primární ustanovení, která přijímali naši předci již před 2,5 miliony let. Nejsou jen užitečná. Naše tělo je stavěné tak, aby mohl člověk dlouho setrvat v určité poloze, aniž by došlo k poškození těla. Zahrnuje to polohy – sedět v podřepu, v tureckém sedu, nebo na japonský způsob, tedy klečet na kolenou s oporou na patách.

Zatím nebyly provedeny vědecké výzkumy, které by potvrzovaly teorií archetypálních póz. Nicméně medicína jejich výhody nepopírá.

V každém našem kloubu je synoviální tekutina. Je to mazivo, které vyživuje chrupavku. K vytváření tohoto maziva jsou potřeba dvě věci: pohyb a komprese. Pokud se kloub nehýbe v plném rozsahu, například kyčelní a kolenní klouby nikdy neohnete o více než 90 stupňů, organismus usoudí, že jej nepotřebujete a přestane produkovat synoviální tekutinu.

Jinými slovy, pokud chcete udržet pohyblivost kloubů co nejdéle, častěji pokrčte kolena v plném rozsahu – tedy sedněte si do dřepu. Výzkumy dále potvrzují pozitivní účinek této pozice na peristaltiku: zlepšuje pohyb ve střevech.

Díky zdravému pohybovému aparátu jste nejen pružnější a pohyblivější, ale také jím ovlivňujete délku svého života.

Lékaři z Brazílie a USA došli k závěru, že pohyblivost, síla ve svalech a schopnost udržet rovnováhu jsou důležité pro dlouhý, zdravý život. Poprosili účastníky výzkumu, aby se posadili na podlahu, a poté se zvedli pohodlným způsobem. Pozorování pacientů ve věku od 51 do 80 let ukázalo, že u lidí, kteří lehko vstanou, je průměrná délka života o 3 roky vyšší než u těch, kteří vstávají s oporou.

Co nám brání v podřepu?

Jedna z možných příčin, proč se zdá vstávání bez opory náročné, tkví v tom, že s přibývajícím věkem si čím dál méně sedanem do dřepu. Nicméně hluboký dřep je forma aktivního odpočinku, která byla nedílnou součástí naší minulosti. Zapomněli jsme, jak si sedat pohodlně a nezvládáme vstávat bez námahy.

Další vysvětlení je spojeno s vývojem toalet. Když jámy v zemi nahradily toaletní mísy či jejich prototypy, vytratila se potřeba sedat si do dřepu. Nyní je pro nás fyzicky náročné být v dřepové pozici, a proto se jí vyhýbáme.

Existují další vymoženosti, kvůli kterým již nejsme nuceni sedat si do dřepu. Sedět v kanceláři ve dřepu prospěje například kyčelním kloubům, ale dress code, obsahující kvádrové kalhoty, to znemožňuje. Jediná možnost, kdy uvidět někoho klečet v obleku je propagační fotografie s marketingovými účely. Když dnes potkáme na ulici člověka v kleče, často to v nás probouzí předsudky a takové lidi většinou obcházíme.

Fyzioterapeut Bahram Jam upozornil na zajímavou asociaci:

„Tato pozice je považována za primitivní a je spojována s nízkým sociálním statusem. Představujeme si hned indické věřící nebo africké kočovníky. Vybavují se nám nehygienické podmínky v ulicích měst.“

Jakkoliv nedůstojná či nepohodlná se nám může pozice v kleče zdát, mnoho lidí po celém Světě v ní stále sedává aby si odpočinuli, uvařili, pomodlili se či použili toaletu. V zemích, kde nemají dostatek nemocnic, ženy stále rodí v této pozici. Všechny děti nejdříve sedávají do dřepu, ze kterého poté vstanou a učí se chodit.

Jak často si sedat do dřepu?

Nemusíte se hned loučit se židlemi, abyste se vrátili k původním pozicím. Phillip Beach ve své knize dále upozorňuje, že jakákoliv pozice vede k problémům, když v ní setrváte příliš dlouho. Tento názor je potvrzen výzkumy z Číny a USA: Ty, kdo hodiny sedávají v dřepu, častěji bolí kolena a rozvíjí se u nich artróza – poškození různých tkání kloubu. Pokud se dřepové pozici v běžném životě vyhýbáte, směle sedejte do dřepu častěji! Přinese Vám to jen výhody.

Zdroje: lifehacker.ru; Freepik

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář