10 prokazatelných zdravotních přínosů skořice

Foto: Unsplash

10 prokazatelných zdravotních přínosů skořice

Zařazujeme produkty, o kterých si myslíme, že jsou pro naše čtenáře užitečné. Pokud nakoupíte prostřednictvím odkazů na této stránce, můžeme získat malou provizi. Zde je náš postup.

Škorice je velmi chutné koření.

Pro své léčivé účinky je ceněna již tisíce let.

Moderní věda nyní potvrdila to, co lidé vědí již odedávna.

Tady je 10 zdravotních účinků skořice, které jsou podloženy vědeckým výzkumem.

1. Skořice je velmi prospěšná pro zdraví. Skořice má vysoký obsah látky s mocnými léčivými vlastnostmi

Skořice je koření, které se vyrábí z vnitřní kůry stromů s vědeckým názvem Cinnamomum.

Jako přísada se používala po celou historii, a to již ve starém Egyptě. Dříve byla vzácná a cenná a byla považována za dar vhodný pro krále.

V dnešní době je skořice levná, dostupná v každém supermarketu a najdeme ji jako přísadu do různých potravin a receptů.

Existují dva hlavní druhy skořice (1):

  • Škorice cejlonská: Známá také jako "pravá" skořice.
  • Kasie skořicová: Dnes běžnější odrůda, kterou lidé obecně označují jako "skořici".

Skořice se vyrábí nařezáním stonků skořicovníků. Vnitřní kůra se pak extrahuje a dřevnaté části se odstraní.

Po vysušení se vytvoří proužky, které se stočí do válečků, tzv. skořicových tyčinek. Tyto tyčinky lze rozemlít a vytvořit skořicový prášek.

Výrazná vůně a chuť skořice je způsobena olejovitou částí, která má velmi vysoký obsah sloučeniny skořicového aldehydu (2).

Vědci se domnívají, že tato sloučenina je zodpovědná za většinu silných účinků skořice na zdraví a metabolismus.

Skořice je oblíbené koření. Má vysoký obsah skořicového aldehydu, o kterém se předpokládá, že je zodpovědný za většinu zdraví prospěšných účinků skořice.

2. Skořice je nabitá antioxidanty

Antioxidanty chrání tělo před oxidačním poškozením způsobeným volnými radikály.

Škorice je nabitá silnými antioxidanty, jako jsou polyfenoly (3, 4, 5).

Ve studii, která porovnávala antioxidační aktivitu 26 druhů koření, skončila skořice jako jasný vítěz, dokonce předčila i "superpotraviny" jako česnek a oregano (6).

Ve skutečnosti je skořice tak silná, že se může používat jako přírodní konzervant potravin (7).

Škorice obsahuje velké množství vysoce účinných polyfenolových antioxidantů.

3. Skořice má protizánětlivé vlastnosti

Zánět je nesmírně důležitý.

Pomáhá tělu bojovat s infekcemi a napravovat poškození tkání.

Zánět se však může stát problémem, pokud je chronický a namířený proti vlastním tkáním.

Škorice může být v tomto ohledu užitečná. Studie ukazují, že toto koření a jeho antioxidanty mají silné protizánětlivé vlastnosti (8, 9).

Antioxidanty obsažené ve skořici mají protizánětlivé účinky, což může přispět ke snížení rizika onemocnění.

4. Skořice může snížit riziko srdečních onemocnění

Skořice je spojována se snížením rizika srdečních onemocnění, které jsou celosvětově nejčastější příčinou předčasných úmrtí.

U lidí s cukrovkou 2. typu se ukázalo, že 1 gram nebo přibližně půl čajové lžičky skořice denně má příznivý vliv na krevní markery.

Snižuje hladinu celkového cholesterolu, "zlého" LDL cholesterolu a triglyceridů, zatímco "dobrý" HDL cholesterol zůstává stabilní (10).

Nejnověji velká přehledová studie dospěla k závěru, že tyto účinky může mít dávka skořice pouhých 120 mg denně. V této studii skořice také zvýšila hladinu "dobrého" HDL cholesterolu (11).

Ve studiích na zvířatech bylo prokázáno, že skořice snižuje krevní tlak (3).

Všechny tyto faktory mohou v kombinaci výrazně snížit riziko srdečních onemocnění.

Skořice může zlepšit některé klíčové rizikové faktory srdečních onemocnění, včetně cholesterolu, triglyceridů a krevního tlaku.

5. Skořice může zlepšit citlivost na hormon inzulín

Inzulín je jedním z klíčových hormonů, které regulují metabolismus a spotřebu energie.

Je také nezbytný pro transport krevního cukru z krevního řečiště do buněk.

Problémem je, že mnoho lidí je vůči účinkům inzulínu rezistentních.

Toto je známé jako inzulínová rezistence, která je charakteristickým znakem závažných onemocnění, jako je metabolický syndrom a diabetes 2. typu.

Dobrou zprávou je, že skořice dokáže výrazně snížit inzulinovou rezistenci, čímž pomáhá tomuto důležitému hormonu plnit jeho úkoly (12, 13).

Zvýšením citlivosti na inzulín může skořice snížit hladinu cukru v krvi, jak je uvedeno v následující kapitole.

Bylo prokázáno, že skořice významně zvyšuje citlivost na hormon inzulín.

6. Skořice snižuje hladinu cukru v krvi a má silný antidiabetický účinek

Škořice je dobře známá svými vlastnostmi snižujícími hladinu cukru v krvi.

Kromě příznivého vlivu na inzulinovou rezistenci dokáže skořice snižovat hladinu cukru v krvi několika dalšími mechanismy.

Předně bylo prokázáno, že skořice snižuje množství glukózy, které se po jídle dostane do krevního oběhu.

Dělá to tak, že zasahuje do četných trávicích enzymů, což zpomaluje rozklad sacharidů v trávicím traktu (14, 15).

Druhá sloučenina obsažená ve skořici může působit na buňky tak, že napodobuje inzulín (16, 17).

Ten výrazně zlepšuje příjem glukózy buňkami, i když působí mnohem pomaleji než samotný inzulín.

Mnoho studií na lidech potvrdilo antidiabetické účinky skořice a ukázalo, že dokáže snížit hladinu cukru v krvi nalačno o 10-29 % (18, 19, 20).

Účinná dávka je obvykle 1-6 gramů nebo přibližně 0,5-2 čajové lžičky skořice denně.

Další informace o tom, jak můžete snížit hladinu cukru v krvi, najdete v článku 15 snadných způsobů, jak přirozeně snížit hladinu cukru v krvi.

Bylo prokázáno, že skořice snižuje hladinu cukru v krvi nalačno a má silný antidiabetický účinek při dávce 1-6 gramů nebo 0,5-2 čajových lžiček denně.

7. Skořice může mít příznivé účinky na neurodegenerativní onemocnění

Neurodegenerativní onemocnění jsou charakterizována postupnou ztrátou struktury nebo funkce mozkových buněk.

Alzheimerova a Parkinsonova choroba jsou dva nejčastější typy.

Dvě sloučeniny obsažené ve skořici zřejmě potlačují hromadění bílkoviny zvané tau v mozku, která je jedním z charakteristických znaků Alzheimerovy choroby (21, 22, 23).

Ve studii na myších s Parkinsonovou chorobou pomohla skořice ochránit neurony, normalizovala hladiny neurotransmiterů a zlepšila motorické funkce (24).

Tyto účinky je třeba dále zkoumat u lidí.

Ve studiích na zvířatech bylo prokázáno, že skořice vede k různým zlepšením u Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Výzkum na lidech však chybí.

8. Skořice může chránit před rakovinou

Rakovina je závažné onemocnění, které se vyznačuje nekontrolovaným růstem buněk.

Škořice je široce zkoumána pro své možné využití v prevenci a léčbě rakoviny.

Obecně jsou důkazy omezeny na studie ve zkumavkách a na zvířatech, které naznačují, že výtažky ze skořice mohou chránit před rakovinou (25, 26, 27, 28, 29).

Působí tak, že omezuje růst rakovinných buněk a tvorbu cév v nádorech a zdá se, že je pro rakovinné buňky toxická a způsobuje jejich smrt.

Studie na myších s rakovinou tlustého střeva odhalila, že skořice je silným aktivátorem detoxikačních enzymů v tlustém střevě, což chrání před dalším růstem rakoviny (30).

Tato zjištění byla podpořena pokusy ve zkumavkách, které ukázaly, že skořice aktivuje ochranné antioxidační reakce v buňkách lidského tlustého střeva (31).

Zda má skořice nějaký účinek u živých, dýchajících lidí, je třeba potvrdit v kontrolovaných studiích.

Pro seznam 13 potravin, které by mohly potenciálně snížit riziko vzniku rakoviny, si můžete přečíst tento článek.

Studie na zvířatech a ve zkumavkách naznačují, že skořice může mít ochranné účinky proti rakovině.

9. Skořice pomáhá v boji proti bakteriálním a plísňovým infekcím

Cinnamaldehyd, jedna z hlavních účinných složek skořice, může pomáhat v boji proti různým druhům infekcí.

Bylo prokázáno, že skořicový olej účinně léčí infekce dýchacích cest způsobené plísněmi.

Může také potlačovat růst některých bakterií, včetně Listeria a Salmonella (32, 33).

Důkazy jsou však omezené a zatím nebylo prokázáno, že by skořice snižovala infekce v jiných částech těla.

Antimikrobiální účinky skořice mohou také pomáhat předcházet vzniku zubního kazu a snižovat zápach z úst (34, 35).

Cinnamaldehyd má protiplísňové a antibakteriální vlastnosti, které mohou snižovat infekce a pomáhat v boji proti zubnímu kazu a zápachu z úst.

10. Skořice může pomoci v boji proti viru HIV

HIV je virus, který pomalu rozkládá imunitní systém, což může nakonec vést k AIDS, pokud se neléčí.

Předpokládá se, že skořice získaná z odrůdy Cassia pomáhá v boji proti viru HIV-1, což je nejčastější kmen viru HIV u lidí (36, 37).

Laboratorní studie zabývající se buňkami infikovanými virem HIV zjistila, že skořice byla nejúčinnějším lékem ze všech 69 zkoumaných léčivých rostlin (38).

K potvrzení těchto účinků je třeba provést studie na lidech.

Studie na zkumavkách ukázaly, že skořice může pomoci v boji proti viru HIV-1, hlavnímu typu viru HIV u lidí.

Je lepší používat cejlonskou ("pravou" skořici)

Ne každá skořice je stejná.

Odrůda Cassia obsahuje značné množství sloučeniny zvané kumarin, o které se předpokládá, že je ve velkých dávkách škodlivá.

Všechna skořice by měla být zdraví prospěšná, ale Cassia může ve velkých dávkách způsobovat problémy kvůli obsahu kumarinu.

Cejlonská ("pravá") skořice je v tomto ohledu mnohem lepší a studie ukazují, že má mnohem nižší obsah kumarinu než odrůda Cassia (39).

Naneštěstí většina skořice, kterou najdete v supermarketech, je levnější odrůda Cassia.

V některých obchodech se zdravou výživou můžete najít cejlonskou a na Amazonu je dobrý výběr.

Shrnutí

Koneckonců je skořice jedním z nejchutnějších a nejzdravějších koření na planetě.

Snižuje hladinu cukru v krvi, snižuje rizikové faktory srdečních onemocnění a má spoustu dalších působivých zdravotních účinků.

Jen se ujistěte, že si pořizujete cejlonskou skořici, nebo se držte malých dávek, pokud používáte odrůdu Cassia.

Zdroje: (1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24628250/, (2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4097974/, (3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4003790/, (4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190627, (5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10077878, (6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25629927, (7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14633804, (8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24019277, (9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4003790/, (10) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901047/, (11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21538147, (12) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11506060, (13) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19930003, (14) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19433898, (15) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24946862, (16) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3105590/, (17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18260732, (18) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3101712/, (19) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8834832 , healthline.com, Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: