6 psychologicky podložených způsobů, jak se po rozchodu posunout dál

Foto: Unsplash

6 psychologicky podložených způsobů, jak se po rozchodu posunout dál

Pokud jste někdy přemýšleli, jak se po rozchodu a prožitém trápení přenést přes bolest srdce, možná jste se setkali s běžnými názory přátel a rodiny, jako například "Stejně jsem je nikdy neměl rád", "Máš na víc" nebo klasické "Čas zahojí všechny rány". Napadlo vás ale někdy obrátit se na vědu, aby vám pomohla napravit zlomené srdce? Jako milovník psychologie jsem strávil několik nejtemnějších hodin po rozchodu sledováním přednášek psychologů v TED Talks a čtením knih o vědě o zlomených srdcích.

Neříkám, že jsem se předtím neutopil v litru Ben & Jerry's a přitom nesledoval své oblíbené romantické komedie. Vždycky se najde čas a místo na utápění se, ale nejužitečnější tipy, jak se posunout dál, jsem se dozvěděla z výzkumu. Abych vám pomohla se zlomeným srdcem, shromáždila jsem šest svých oblíbených rad podpořených psychologem, které mi pomohly jít dál i po tom nejbolestivějším rozchodu. Můžete sáhnout po zmrzlině a naplnit frontu na Netflix, ale pokud se budete řídit i těmito kroky, možná se uzdravíte dříve, než si myslíte.

Přečtěte si také: Recenze eToro - Jsou vaše peníze v bezpečí?

1. Nechte se rozrušit

Pokud se snažíte na rozchod zapomenout a předstírat, že se nikdy nestal, jen oddalujete proces uzdravování. Dr. Antonio Pascual-Leone, klinický psycholog a výzkumník, ve své přednášce Ted Talk How to Get Over The End of a Relationship (Jak se vyrovnat s koncem vztahu) uvedl, že je třeba se soustředit na nepříjemné pocity smutku, prázdnoty a osamělosti, místo abyste se jim vyhýbali. "Dokud se problému vyhýbáte, nic se nemůže změnit," vysvětlil. I když se délka procesu zvládání u každého liší, výzkum doktora Pascual-Leoneho ukazuje, že mnoho potřebných kroků je stejných a prvním z nich je vždy dovolit si cítit všechny emoce. Musíte projít okem bouře, abyste si uvědomili, co cítíte a proč se tak cítíte. Také nebudete žádné emoce dlouhodobě potlačovat nebo zadržovat, když si dovolíte je skutečně cítit.

2. Určete, co jste z tohoto vztahu potřebovali.

Zatímco cítíte všechny emoce, které přicházejí s ukončením vztahu - bolest, zranění, smutek, osamělost - využijte to jako příležitost zjistit, co potřebujete. Co jste si od tohoto vztahu slibovali? Byla to touha cítit se cenný, milovaný nebo mít pocit, že jste prioritou? Dr. Pascual-Leone říká, že ke změně a uzdravení začíná docházet, "když si ujasníte, co hluboce potřebujete, i když na to zatím nemáte nárok".

I když jste to nebyli vy, kdo chtěl rozchod, vztah skončil z nějakého důvodu a vaše potřeby nebyly naplněny (i kdyby to byla bezpodmínečná podpora nebo věrnost). Zamyslete se na chvíli nad tím, co jste v tomto vztahu hledali. Pak se zamyslete nad tím, jak si tyto věci můžete začít dávat. Jak můžete sami sobě dát pocit, že jste ceněni, podporováni nebo bezpodmínečně milováni? Rozchody nám umožňují nahlédnout do našich nejniternějších potřeb, proto využijte toto období k přehodnocení toho, co od vztahu skutečně potřebujete, abyste to věděli pro další vztah, ale hlavně pro vztah se sebou samými.

Přečtěte si také: Jak vytvořit webové stránky pomocí Squarespace?

3. Znovuobjevte sami sebe

Jedním z důvodů, proč jsou rozchody tak těžké, není překvapivě vždy to, že nám chybí dotyčná osoba, ale to, kým jsme s ní byli nebo čím jsme mohli být. "Výzkumy ukazují, že rozchody vedou ke ztrátě vlastního já," vysvětlil Dr. Gary Lewandowski Jr., autor knihy Stronger Than You Think a profesor psychologie, ve své přednášce Ted Talk Break-Ups Don't Have to Leave You Broken. "Když ztratíte vztah, odejde s ním i část toho, kým jste jako člověk." Jak tedy zmírnit ránu těžkého rozchodu? Využijte ho jako příležitost k tomu, abyste znovu objevili sami sebe.

Dr. Lewandowski Jr. definuje znovuobjevení sebe sama jako "znovuzískání těch věcí, které jste možná obětovali nebo snížili, když jste byli ve vztahu". Přemýšlejte o koníčcích, přátelstvích nebo dokonce filmech/písních/knihách, které máte rádi, ale které jste během vztahu odsunuli na vedlejší kolej. Možná je to tak jednoduché, jako že milujete sushi a váš partner nemohl vydržet v blízkosti syrových ryb nebo že milujete sci-fi, zatímco váš protějšek se vždycky chtěl dívat na komedii. Ano, prožíváme ztrátu toho, kým jsme si mysleli, že budeme, ale uvědomění si, že pobyt ve špatném vztahu vám vlastně zabránil být tím, kým jste předurčeni být, pomůže tuto ztrátu zmírnit. Výzkum Dr. Lewandowského Jr. ukazuje, že soustředění se na sebe a znovuobjevení toho, kým jste, urychluje proces vyrovnávání se se ztrátou, protože už nepociťujete onu ztrátu sebe sama.

4. Přestaňte hledat odpovědi

I když známe příčinu rozchodu, často si v mysli vytváříme příběhy o alternativních důvodech, o tom, co mohlo být, nebo co jsme mohli udělat jinak. Lidé se mohou stát doslova závislými na tom, že si v hlavě znovu a znovu přehrávají vzpomínky na svůj vztah a hledají, kde se stala chyba - a ano, myslím tím závislost. "Studie mozku ukázaly, že odvykání romantické lásce aktivuje v našem mozku stejný mechanismus, který se aktivuje, když závislí odvykají od látek, jako je kokain nebo opioidy," vysvětlil Guy Winch, psycholog a řečník, ve své Ted Talk How to Fix a Broken Heart. Podtrženo a sečteno: Nehledáte odpovědi proto, že se snažíte udržet si vztah ze závislosti, ne proto, že by vám vysvětlení pomohlo ho překonat. "Žádné vysvětlení vám nikdy nebude připadat uspokojivé," doporučuje Winch. "Buďte ochotni nechat to být a přijmout, že je konec."

5. Sundejte si růžové brýle

Když se ohlížíme za minulými vztahy, je neuvěřitelně běžné, že si vybavujeme jen hezké vzpomínky, ale pohled na bývalého partnera s růžovými brýlemi je kontraproduktivní a jen ztěžuje cestu dál. Po rozchodu si často idealizujeme osobu, která nám zlomila srdce nebo nás učinila nešťastnými, a zapomínáme na všechny negativní věci týkající se této osoby nebo vztahu. Winch svým klientům doporučuje, aby si sepsali seznam všech věcí, v nichž se pro ně dotyčná osoba mýlila, včetně negativních vlastností, zálib a neshod, které se nepodařilo vyřešit. K tomuto seznamu se pak vraťte, kdykoli se objeví nostalgie, lítost nebo osamělost. "Vaše mysl se vám bude snažit namluvit, že byli dokonalí, ale nebyli a nebyl dokonalý ani ten vztah," řekl. "Pokud se přes ně chcete přenést, musíte si to často připomínat."

6. Vyplňte prázdná místa

Zní to kýčovitě, ale teď, když jsme zjistili, jaké díry jsou ve vašem zlomeném srdci, je čas je zaplnit. Co vám v tom vztahu skutečně chybí? Zjistěte, jak tyto prázdné prostory zaplnit jiným způsobem. Možná to znamená, že zavoláte svým přátelům a naplánujete si večer venku, protože vám chybí osoba, se kterou byste mohli trávit čas. Možná vám chybí jen romantické spojení nebo intimita a jste připraveni zaregistrovat se do seznamovacích aplikací a začít chodit na rande. Možná to souvisí s tím, že vám chybí to, kým jste byli v minulém vztahu, takže se na nějakou dobu zaměříte na randění sami se sebou a zaplníte svou vlastní prázdnotu. Ať už potřebujete zaplnit jakékoli prázdné místo a ať už to uděláte jakkoli, zkuste vystoupit ze své komfortní zóny (a vyjít z domu!). Buďte k sobě upřímní ohledně toho, co vlastně potřebujete, dejte jednu nohu před druhou a zjistěte, co vám skutečně chybí, abyste se plně uzdravili.

Zdroje: theeverygirl.com, Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: