Psaní deníku možná teď nezní jako ta nejlákavější aktivita, ale pro psychické zdraví je přínosnem

Foto: Unsplash

Psaní deníku možná teď nezní jako ta nejlákavější aktivita, ale pro psychické zdraví je přínosnem

Mnoho lidí si vede časopis v dospívání, a to buď z vlastní vůle, nebo z důvodu školní práce. Možná je to už roky, co jste uvažovali o tom, že položíte pero na papír a vyjádříte své myšlenky a sny. Ale deníky mohou mít výhody pro kohokoli v kterékoli životní fázi.

Po celá staletí se lidé z celého světa obracejí k deníkům jako k důvěryhodným přátelům. Reflektování každodenních zkušeností, vztahů a osobních hodnot vám může pomoci lépe se spojit s vašimi myšlenkami a pocity. "Všechno můžu setřást, když píšu, mé trápení zmizí, moje odvaha se znovu narodí, “napsala Anne Franková, která si během úkrytu v době holocaustu vedla dnes známý záznam o svém každodenním životě a snech do budoucnosti.

Pro začátek můžete použít výzvy v tomto článku.

Jak používat výzvy

Určitě se o sobě můžete dozvědět více kontrolou toho, co děláte každý den, ale deníky často přesahují rámec vedení denních událostí. Výzvy deníků nabízejí konkrétní témata a témata k zamyšlení, což může být užitečné, když:

  • chcete si zvyknout na psaní, ale nikdy nevíte, o čem psát
  • mít spoustu protichůdných myšlenek k vyřešení
  • máte pocit, jako byste mohli celý den psát a chtěli byste pomoci se zúžením vašeho zaměření
  • Některé výzvy vám mohou dokonce pomoci shromáždit myšlenky o nedávném konfliktu s přítelem nebo partnerem. Například psaní o konkrétních výzvách vztahů vám může pomoci lépe objasnit vaše emocionální potřeby a jak zajistit, aby byly splněny.

    Deníky se obecně osvědčují, když je píšete pravidelně, i když nemusíte nutně psát každý den. Pokud máte málo času, můžete se každý týden zaměřit na 3 dny a vybrat si jednu výzvu, abyste o každém dni napsali.

    Sebepoznání a sebereflexe

    Tyto výzvy jsme uspořádali do kategorií, které se zaměřují na vztahy, emoce, vaše pocity z práce a další.

    Láska a vztahy

    Mít silné podpůrné vztahy může pomoci zlepšit celkovou pohodu, chránit před obavami o duševní zdraví, jako je deprese, a zvýšit odolnost, což odpovídá vaší schopnosti zvládnout mnoho výzev života.

    Psaní o vztazích s blízkými poskytuje příležitost k:

  • prozkoumejte, jak vás tyto vazby posilují
  • vyjádřete svou vděčnost za milované
  • rozpoznat, kdy vám vztahy už neslouží
  • prozkoumejte, co chcete od budoucích vztahů
  • Zkuste vyzkoušet tyto výzvy:

  • Komu nejvíce důvěřuješ? Proč?
  • Jaké jsou vaše silné stránky ve vztazích (laskavost, empatie atd.)?
  • Jak čerpáte sílu od milovaných?
  • Čeho si na vztazích nejvíce ceníte (důvěra, respekt, smysl pro humor atd.)?
  • Které tři důležité věci jste se naučili z předchozích vztahů?
  • Jakých pět vlastností si u potenciálních partnerů nejvíce ceníte?
  • Jak projevujete soucit ostatním? Jak můžete k sobě projevit stejný soucit?
  • Jaké tři věci ve vašem současném vztahu fungují dobře? Které tři věci mohou být lepší?
  • Jaké hranice můžete ve svých vztazích stanovit, abyste si zajistili vlastní pohodu?
  • Co si nejvíce přejete, aby se vaše děti (nebo budoucí děti) od vás naučily?
  • Jak můžete lépe podporovat a ocenit své blízké?
  • Co pro vás znamená láska? Jak to poznáte ve vztahu?
  • Uveďte tři věci, které byste chtěli říct kamarádovi, rodině.
  • Práce a kariéra

    Pokud pracujete na plný úvazek, strávíte většinu hodin bděním v práci. Díky tomu je vaše kariéra docela významnou součástí vašeho života. Plné zaměstnání může podporovat pocit cíle a spokojenost se životem. Na druhou stranu, mít práci, která od vás vyžaduje příliš mnoho nebo nedokáže využít váš jedinečný talent, vás může opotřebovat a vést k vyhoření.

    Trávení času na prozkoumání vaší současné kariéry vám může pomoci najít, co vás na vaší práci baví a kdy může být čas na změnu.

    Výzvy, které zkusit:

  • Jak využíváte své osobní silné stránky a schopnosti v práci?
  • Jak vaši spolupracovníci a vedoucí poznají vaše silné stránky?
  • Jak vás práce naplňuje? Nechává vás chtít víc?
  • Kterou část svého pracovního dne si nejvíce užíváš?
  • A co vaše práce pro vás připadá skutečná, nezbytná nebo důležitá?
  • Vidíte se ve stejné práci za 10 let?
  • Jaké jsou vaše kariérní ambice?
  • Které tři věci vám mohou pomoci začít pracovat na dosažení těchto cílů?
  • Co můžete udělat, abyste zlepšili svůj pracovní výkon?
  • Čemu vás učí vaše práce? Nabízí trvalé příležitosti pro učení a růst?
  • Vyčerpává vás nebo vás přemáhá práce? Proč? Je to něco, co můžete změnit?
  • Sebereflexe

    Zkoumání vašich hodnot, názorů a osobnostních rysů v písemné formě vás může naučit více o tom, kdo jste jako člověk. Tato hloubková reflexe může posílit nejen vztah, který máte sami se sebou, ale také spojení, která vytváříte s ostatními.

    Výzvy na sebereflexi:

  • Jaké hodnoty považujete v životě za nejdůležitější (čestnost, spravedlnost, altruismus, loajalita atd.)? Jak jsou vaše akce sladěny s těmito hodnotami?
  • Jaké tři změny můžete udělat, abyste žili podle svých osobních hodnot?
  • Popište sami sebe pomocí prvních 10 slov, která vám přijdou na mysl. Poté uveďte 10 slov, kterými byste se chtěli popsat. Seznamte několik způsobů, jak tyto popisy převést do reality.
  • Co na své osobnosti nejvíce oceňujete? Jaké aspekty přijímáte těžší?
  • Prozkoumejte názor nebo dva, které jste zastávali v minulosti, ale od té doby jste je zpochybnili nebo změnili. Co vás vedlo ke změně tohoto názoru?
  • Uveďte tři osobní přesvědčení, která jste ochotni přehodnotit nebo dále prozkoumat.
  • Dokončete tuto větu: „Můj život by byl neúplný, kdyby…“
  • Popište jednu nebo dvě významné životní události, které vám pomohly formovat to, kým jste dnes.
  • Kdy si nejvíce důvěřuješ? Kdy je pro tebe těžší věřit ve své instinkty?
  • O kterých třech věcech byste nejraději měli vědět (blízké, potenciální přátelé a partneři, profesionální známí atd.)?
  • Nepříjemné pocity

    Deníky vám mohou pomoci vyjádřit a začít se orientovat v obtížných a bolestivých emocích. To je součást toho, co z něj dělá tak cenné cvičení.

    Pohřbívání nežádoucích emocí a myšlenek se může zpočátku zdát užitečné. Odtlačení těchto pocitů znamená, že se vyhnete bolesti a nepohodlí, které způsobují, že? Ne vždy. Ve skutečnosti to může vyhnout se emocionální úzkosti. Tato bolest spí pod povrchem vašich každodenních myšlenek, dokud ji už nebudete moci udržet zpátky. Když to nakonec probublává, může se cítit ohromující, než tomu bylo původně.

    Výzvy proti nepříjemným pocitům:

  • Jaké obtížné myšlenky nebo emoce pro vás přicházejí nejčastěji?
  • Které emoce považujete za nejtěžší přijmout (vina, hněv, zklamání atd.)? Jak zvládáte tyto emoce?
  • Popište volbu, které litujete. Co jste se z toho naučili?
  • Které části každodenního života způsobují stres, frustraci nebo smutek? Co můžete udělat, abyste tyto zážitky změnili?
  • Jaké jsou tři věci, které mohou okamžitě narušit dobrou náladu a srazit vás?
  • Jaké strategie používáte, abyste těmto účinkům čelili?
  • Jaké jsou tři sebepoškozující myšlenky, které se projeví ve vašem sebepoznání? Jak je můžete přetvořit, abyste se místo toho povzbudili?
  • Jaké strategie zvládání vám pomohou projít okamžiky emocionální nebo fyzické bolesti?
  • Komu důvěřujete se svými nejbolestivějšími a rozrušujícími pocity? Jak se s nimi můžete spojit, když se cítíte nízko?
  • Čeho se nejvíce bojíte? Změnily se vaše obavy po celý život?
  • Pokud se při psaní o bolestivých emocích budete cítit ještě hůř, není třeba na sebe tlačit. Než se pustíte do náročnějších témat, může vám pomoci vytvořit si pravidelný návyk psaní. Pište například jen o vašem dnu, nebo o něčem co vás rozveselí.

    Žít svůj nejlepší život

    Psaní o maličkostech, které každodennímu životu dodávají smysl, usnadňuje všímání si toho, jak moc vám zlepší náladu a celkovou pohodu. Uznání toho, co vás na životě nejvíce baví, vám připomíná, že si na tyto věci musíte dělat čas. Může také podpořit pocity vděčnosti a spokojenosti, protože zkoumání toho, co máte na životě rádi, vám pomůže uvědomit si, že to, po čem toužíte, už možná máte.

    Výzvy na váš nejlepší život:

  • Popište svoji oblíbenou věc, když máte pocit, že jste na nízké úrovni.
  • Které tři běžné věci vám přinášejí největší radost?
  • Vyjmenujte tři strategie, které vám pomohou zůstat ve svých každodenních rutinách. Poté uveďte tři strategie, které vám pomohou zvýšit všímavost ve vašem životě.
  • Jak upřednostňujete péči o sebe?
  • Popište dvě nebo tři věci, které děláte pro odpočinek.
  • Za které aspekty svého života jste nejvíce vděční?
  • Jak si každý den projevujete laskavost a soucit?
  • Napište krátký milostný dopis k nějakému předmětu nebo místu, které vám dělá radost.
  • Na kterém místě se cítíš nejklidněji? Popište toto místo pomocí všech pěti smyslů.
  • Vyjmenujte 10 věcí, které vás inspirují nebo motivují.
  • Jaké jsou vaše oblíbené koníčky? Proč?
  • Osobní růst a životní cíle

    Kontakt s tím, kdo jste, vám nejen pomůže rozpoznat klíčové silné stránky a hodnoty. Může také pomoci odemknout hlubší pochopení toho, kým se chcete stát a co od života chcete. Dokud žijete, můžete pokračovat ve změně a růstu.

    Výzvy pro osobní růst a cíle:

  • Které části života vás nejvíce překvapily? Co se ukázalo tak, jak jste očekávali?
  • O jaké tři věci by ses podělil se svým dospívajícím já? Které tři otázky byste chtěli položit starší verzi sebe sama?
  • Uveďte tři důležité cíle. Jak odpovídají vašim cílům z doby před 5 lety?
  • Odrážejí vaše cíle skutečně vaše touhy? Nebo odrážejí to, co pro vás někdo jiný (rodič, partner, přítel atd.) Chce?
  • Co vám pomůže zůstat soustředěným a motivovaným, když se cítíte odradeni?
  • Na co se v budoucnu nejvíce těšíte?
  • Určete jednu oblast, ve které byste se chtěli zlepšit. Potom uveďte tři konkrétní akce, které můžete k provedení této změny provést.
  • Jak si každý den děláte čas pro sebe?
  • Co chcete v životě nejvíce dosáhnout?
  • Uveďte tři překážky, které vám stojí v cestě spokojenosti nebo štěstí. Poté uveďte dvě potenciální řešení, která vám pomohou překonat každou překážku.
  • Cítíte se zaseknutí?

    Pokud jste si nikdy deník neevidovali, pravidelné psaní vám může připadat trochu náročné. I s výzvami, které vám pomohou připravit myšlenky, může být pro vás těžké začít. Nejlepší způsob, jak začít, je zvednout pero a začít čmárat. Váš deník je právě pro vás, takže si nemusíte dělat starosti s rukopisem, gramatikou nebo pravopisem. Důležitou součástí deníku je dostat své myšlenky na stránku.

    Někteří lidé zjistili, že pomáhá začít přístupem „proudu vědomí“. To znamená zapsat si cokoli, co vás na téma napadne, přesně tak, jak se objeví ve vašich myšlenkách, aniž byste se museli přestat obávat interpunkce nebo úplných vět.

    Několik dalších tipů, které vám pomohou najít váš postup, zahrnují:

  • Najděte si klidné místo pro psaní. Vnější hluk a další rozptýlení mohou narušit vaše myšlenky, zvláště pokud jste v deníku noví. Pokud nemůžete najít klidné místo, zkuste při psaní poslouchat instrumentální hudbu (cokoli bez vokálů).
  • Nebojte se, že to bude špatné. Pokud jde o deníky, nemůžete nic zkazit. Pokud vám psaní pomáhá zpracovat emoce a dozvědět se více o sobě, pak je to v pořádku.
  • Pište pravidelně. Můžete si vyhradit 15 nebo 20 minut na psaní několik dní v týdnu. Je v pořádku, pokud si nenajdete čas na psaní každý den. Každodenní psaní v konkrétní čas, například po večeři nebo těsně před spaním, může pomoci udržet si zvyk.
  • Další krok

    Deníky mohou pomoci zmírnit stres a nejistotu a naučit vás více o sobě a o tom, co od života chcete. To znamená, že psaní nemusí být vždy zábavné nebo snadné. Je normální, že při psaní o bolestivých emocích a frustrujících zážitcích zažíváte trochu nepohodlí. Ale odvzdušnění této úzkosti může často vést k uzdravení a růstu.

    Pokud ve vás vaše psaní dlouhodobě vyvolává tísnivé pocity nebo vzpomínky, může terapeut nabídnout vedení při hlubším zkoumání těchto emocí a zážitků.

    Zdroje: psychcentral.com, Unsplash

    Podobné články

    0 Komentářů

    Napište komentář