Jóga jako lék na depresi aneb jak jóga dokáže měnit náš mozek?

Foto: Freepik

Jóga jako lék na depresi aneb jak jóga dokáže měnit náš mozek?

Mezi nejběžnější mylné představy o józe patří, že je to jen další forma cvičení. Možná je to proto, že lidé často vidí, jak se jogíni protahují a dělají pózy podobné preclíkům. Realita je však taková, že výhody jógy jsou více než jen fyzické. A díky moderní technologii a funkční MRI skenům jsme nyní schopni vidět, jak pravidelná praxe ovlivňuje váš mozek.

Jóga zvyšuje GABA

Věděli jste, že jóga je přírodní lék na úzkost? Je to proto, že ovlivňuje hladinu GABA v našem mozku. GABA je zkratka pro kyselinu gama-aminobutryovou, někdy označenou jako „chill out“ neurotransmiter našeho těla. Tyto neurotransmitery mají uklidňující účinek podobný například pití alkoholu (bez škodlivých vedlejších účinků). A samozřejmě, uklidňující účinky alkoholu jsou pouze dočasné, přičemž úzkost často stoupá, jakmile vliv zmizí.

Podle studie z roku 2010, publikované v časopise Journal of Alternative and Complementary Medicine, cvičení jógy uvolňuje více úzkosti potlačující GABA v thalamu mozku než chůze. Ve srovnání s hodinovým čtením zvyšuje 60minutové cvičení jógy hladinu GABA o dokonce celých 27%.

Přečtěte si také: Recenze eToro - Jsou vaše peníze v bezpečí?

Jóga zvyšuje hustotu šedé hmoty

Praxe vytváří zdravější šedou hmotu mozku. Ve skutečnosti může zabránit nebo zvrátit účinky chronické bolesti hlavy, tvrdí Národní instituce zdraví. V důsledků právě těchto bolestí mohou mít jedinci trpící depresí sníženou šedou hmotu. Její snížení může vést k poškození paměti, emocionálním potížím, horší toleranci bolesti a sníženému kognitivnímu fungování.

Právě jóga a meditace mají na mozek opačný účinek. Lidé, kteří pravidelně cvičí jógu, mají v oblastech s modulací bolesti silnější vrstvu šedé hmoty. To znamená, že jóga může být účinným lékem na určité typy deprese – a jedním z nejlepších přírodních léků proti bolesti, na které se můžeme spolehnout.

Jóga a úzkost

Jóga dokonce působí jako přírodní antidepresivum u těhotných žen, které jsou k nim náchylné. Studie z roku 2012 publikovaná v doplňkových terapiích v klinické praxi zjistila, že meditativní jóga významně snížila příznaky deprese u rizikových žen.

Jóga by mohla být nejdůležitější formou cvičení v boji proti úzkosti díky jedinečným dechovým, meditativním a protahovacím cvičením. I když existuje mnoho různých forem jógy, doporučuji vám nejprve začít s jemnou jógou a postupně experimentovat a najít typ, který vám bude nejvíce vyhovovat.

Přečtěte si také: Jak vytvořit webové stránky pomocí Squarespace?

Závěr

Jóga je běžně považována za sérii póz, které zahrnují protahování a další složité pozice. Proto se jeho výhody často považují za fyzické. Jeho účinky jsou však dalekosáhlejší. Kombinace póz, dýchání a meditace vytváří strukturální změny ve vašem mozku. To nejen způsobí, že se určité oblasti vašeho mozku zvětší nebo zmenší, ale také to ovlivní vaše poznání a způsob, jakým zpracováváte své emoce, stres a úzkost. To vše vám pomůže žít šťastnější a zdravější život.

Zdroj: draxe.com, yogamedicine.com, Freepik

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: